Wednesday, April 24, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringSociala medierHantering av kritik i...

Hantering av kritik i sociala medier

En del företagare jag träffar är så rädda för att få kritik i sociala medier att de knappt vågar ge sig in i leken och skriva något. Kritik på nätet är något de allra flesta företagare råkar ut för någon gång, oavsett om man skriver något eller inte. Även om du som företagare väljer att låta bli att delta på till exempel Facebook så kan andra skriva om dig där ändå.

Av Nina Jansdotter

En del företagare blir givetvis mer drabbade av kritik och hat än andra. Desto mer du hörs och syns, desto mer positivt brukar man få ut av sociala medier men samtidigt så kommer också ofta kritiken och även näthatet och till och med hoten, som ett brev på posten, vilket kan vara tufft att hantera, det vet jag av egen erfarenhet.

Vänd kritiken till din fördel
Att du blir kritiserad och till och med hatad kan på ett vis vara en fördel för dig i ditt företag. Det kan visa ditt nätverk och dina kunder mer av vem du är och vad du tror på. När du står upp så kan du till exempel tydliggöra dina värderingar på ett effektivt och kraftfullt sätt. Om du till exempel blir kritiserad för att du inte är miljömedveten så kan du lista allt du gör för miljön och tydliggöra detta. Du får ju samtidigt en signal om att dina insatser för miljön kanske inte är så tydligt för alla som kommer i kontakt med dig och ditt företag. Att du behöver bli bättre på att kommunicera om vad du och ni står i dessa frågor för att det ska framgå klarare. Kanske kritiken blir mindre om du blir rakare i ditt sätt att kommunicera ditt budskap. Då har du nytta av att få kritik så att du vet att du inte nått ut som du ville.

All kritik är tyvärr dock inte konstruktiv
Det är dock skillnad på kritik och kritik. Är det konstruktiv kritik så kan du passa på att tacka för intresset och feedbacken som faktiskt kan hjälpa dig i att utveckla ditt företag. Är det hat och hot och eller från någon som bara är ute efter att skada dig och ditt företag, kan det vara bättre att ta bort kommentarerna och eller blockera den eller de personerna som går på. När man är en liten företagare så har man inte alltid tiden att gå in i precis varje negativ diskussion så här får man välja sina strider så att man inte fastnar så mycket i dispyter så att man inte hinner driva sitt företag.

Kritiken kan också ge gillanden
Å andra sidan kan man också få sympatier i sociala medier när man som företagare visar vilka galenskaper som man ibland blir utsatt för. Många gånger när jag har gjort det så har det blivit många intressanta diskussioner om vett och etikett på nätet samt hur vi vill och inte vill ha det i sociala medier, samt vad vi skulle kunna göra tillsammans. Sedan har det till och med varit så att en del som vanligtvis har varit ganska kritiska mot mig har klivit fram och tagit avstånd från mig när det har handlat om regelrätt hat som jag har blivit utsatt för. Då har de visat att det inte är okej att attackera mig så. Det har ibland både förvånat mig och känts bra.

Träna dig i att distansera dig
Kritiken kan säga mer om den som kommer med den än om dig. Det är bra om man kan distansera sig och tänka på att väldigt negativ kritik som framförs på ett aggressivt vis ofta handlar mer om personerna själva än dig och ditt företag egentligen. Du bestämmer själv vad du vill svara på eller inte men det är heller inte bra att bara sopa undan allt som är negativt för det känns heller inte autentiskt. Bättre att lära sig bemöta kritik med intresse och proffsighet och att du visa att man bryr sig om sina kunder och vill lyssna.

Dela på bördan
Det går att vänja sig vid att hantera sådana frågor också för den delen. Är ni fler som skriver i sociala medier i ditt småföretag kan det vara bra att samordna lite i teamet om det blir så att man råkar ut för en större attack. Gärna innan det händer för den delen. Få aktörer går helt fria från kritiken i sociala medier och med rätt kunskap, plan och inställning går den som sagt för det mesta att vända till något konstruktivt och som man inte behöver vara så rädd för.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X