Thursday, March 28, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringVarumärkePlatsen bygger varumärket del...

Platsen bygger varumärket del 7

I del sju av Pia Andersons artikelserie, där hon lär företagare hur man bygger sitt varumärke, tar hon hjälp av arkitekten Petra Pertoft för att visa hur du kan stärka varumärket med hjälp av platsen. Text Pia Anderson

I de tidigare artiklarna i serien där företag får hjälp att bygga sitt varumärke har vi formulerat, 5V, roten till ditt varumärke. 5V är visionen, vem du vänder dig till, vad du erbjuder och varför de ska välja just ditt företag samt värderingarna.
Med 5V i handen är det enkelt att bestämma vad 5P ska kännetecknas av. 5P står för Promotion, Plats, Produkt/tjänst, Pris och Personer.
Denna gång tittar vi närmare på platsen. Var möter du dina kunder? Är det på webben eller på ett kontor, i en butik, i telefon, knackar du dörr, eller är det via en bil som Hemglass? Oavsett var du möter dina kunder gör platsen stor skillnad för ditt varumärke, inte bara interiört utan även det geografiska läget.
I en stads historiska kvarter präglade av traditioner, trygghet och klassiska ideal ser kunderna ditt företag som en stabil partner med kompetens baserat på gedigen kunskap.
I stadens utvecklingsområde med ny bebyggelse, nya konceptbutiker och restauranger med fart och fläkt ser kunderna ditt företag som en spännande och snabbfotad partner med kompetens baserat på innovation och nytänkande.
I stadens industriområde påvisar företaget en effektivitet och kostnadsmedvetenhet.
En lantlig gårdsmiljö är något för företaget som vill bygga varumärket kring lugn och harmoni.
Det medvetna valet av plats bygger varumärket.

“Är det på webben eller på ett kontor, i en butik, i telefon, knackar du dörr, eller är det via en bil som Hemglass? Oavsett var du möter dina kunder gör platsen stor skillnad för ditt varumärke”

Val av sammanhang
När du väl valt ditt område i staden behöver du ta nästa steg. Vilka vill du omge dig av? De andra företagen i trappuppgången eller butikerna intill påverkar hur ditt företag uppfattas av andra.
Om du har företagskunder som målgrupp blir det obekvämt för din kund om de andra i trappuppgången har privata uppdragsgivare, eller en helt annan image och profil på sina företag.
Att finnas på samma plats som andra företag i samma företagssegment är en fördel. Kunderna blir trygga av att veta att de befinner sig med likasinnade.

Val av inredning
Vilket intryck vill du att dina besökare ska få av ditt företag? Vilken känsla vill du att de ska ta med sig när de går? Inredningen förstärker upplevelsen av mötet och av varumärket.

Butiken Hollister
En fasad uppbyggd som en sydstatsveranda möter dig när du kliver in i Hollisters värld. En konceptbutik där ditt besök skickar dig till en amerikansk surfdröm där strand, hav och sol omger dig i form av projicerad film på väggarna. Dofter, musik och personalens klädsel förstärker drömmen, och du kan i det dämpade ljuset köpa kläder och accessoarer bland mörka klassiska möbler.

Förskolan Alma
Direkt intill förskolan finns en liten kulle med stenar och träd, där barnen gärna leker. Det är lätt att se hur små troll och älvor också skulle kunna finnas där. Den nya förskolan utformas därför med julkalendern Trolltider som idé.
Byggnaden blir den gråa stenen där trollen bor. Barnen hittar lätt sin avdelning, som har egna färger på dörr och inredning, tagna ur Trolltiders varma jordskala. Över entréerna löper ett grönt skuggande växttak, som påminner om mossa. Väl inne finns burspråk där barnen kan krypa upp i, precis som små kojor i skogen.

Kontoret Concent
En upplyst rund bardisk i varm koppar välkomnar ditt besök på sjunde våningen i Hötorgsskrapan. Du kan slå dig ned i de röda fåtöljerna, Åskbollar intill en grön växtvägg. Mjuka dämpande mattor på trägolvet förstärker känslan av elegans. Nutid möter 60-tal.
Företagets värderingar är utmanande, nytänkande och effektiva, precis som 60-talets filmikoner James Bond med kollegorna Q och Moneypenny, som ständigt finner ny form i tidens anda.

Så här gör du för att skapa rätt plats

1. Sätt identiteten, det vill säga roten, till ditt varumärke med 5V.

2. Om ditt företag vore en känd figur vem skulle det då vara?

3. I vilket område skulle figuren finnas och vilka andra företag skulle figuren omge sig med?

4. Finns det något i platsens historia som kan stärka företagets berättelser?

5. Hur skulle den här figurens plats se ut? Vilka färger, möbler, mattor, gardiner, porslin. I vilken tidsålder finns figuren?

5V: Du kan sätta företagets vision, vad du erbjuder, till vem, varför de ska välja just ditt företag och värderingarna genom att göra webbkursen eller köpa boken Bygg ditt varumärke själv. Ingen annan kan göra det åt dig på piaanderson.se.

- A word from our sponsors -

Most Popular

Föregående artikel
Nästa artikel

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X