Konsten att förlora en kund

Nina Jansdotter skojar till det lite och beskriver hur man som företagare kan göra om man vill förstöra sina uppbyggda relationer och förlora kunder.

  1. Det första och mest grundläggande budskapet av alla är ” kunden har aldrig rätt”. Däremot har du/ni rätt i alla lägen. Det är en ära att få göra affärer med dig/er.
  2. Svara inte i telefon förrän det gått minst 4 signaler– gärna fler. På så vis signalerar du att du är upptagen med annat. Om sen kunden frågar ”stör jag” eller ”har du tid” svarar du väldigt kort ”ja faktiskt ” eller ”jag kan bara tala väldigt kort”.
  3. Håll aldrig tidsplaneringen utan låt saker och ting dra ut i långbänk så länge som det bara går. Inta attityden att kunden får väl vänta. ”Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge”.
  4. Höj gärna priset efterhand. Förhoppningsvis märker ingen något. Att du tar dubbelt upp från det som sagts från början är ett bra riktmärke. Om kunden ändå sen skulle har mage att komma och klaga hänvisar du/ni bara till någon kryptisk, väldigt finstilt klausul om ”extrakostnader” i kontraktet som ni aldrig skickade eller tydligen inte kom fram till kunden.
  5. Lyssna aldrig på klagomål gällande service, kvalitet eller annat tjafs från kunden – om galoscherna inte passar så är det ju bara för kunden att dra eller hur?
  6. Ha en mycket ingående plan för hur du/ni ska kunna profitera på kunden så mycket som möjligt och i alla faser. Detta bör ni lägga mycket tid och engagemang på.
  7. Snacka gärna skit om dina kunder till dina andra kunder eller samarbetspartners. Sånt kommer nog ändå inte fram och skulle det göra det så är det ju ”synd.
  8. Snacka även ner dina konkurrenter så mycket du bara kan. Hitta gärna på skräckhistorier om ditt och datt samtidigt som du grandiost framhäver er/din egen totala excellens.
  9. Använd gärna dina kunder som slasktratt. Har du problem hemma eller privat så berätta aaallt för kunden. Har du haft en dålig dag, visa och berätta detta med all tydlighet och skärpa.
  10. Visa med hela ditt kroppsspråk att du tycker kundens frågor är ”dumma”. Upprepa gärna frågan och låt löjlig på rösten så har nog kunden vett att inte fråga mer.
  11. Om du skulle bli av med en viktig kund/stort kontrakt sätt dig ner och fokusera en stund på alla nackdelar med den kunden så kommer du säkert snabbt till den slutsatsen att det alltid är skönt att bli av med besvärliga kunder.
  12. Lär dig absolut inte av dina misstag. Förresten gör ni aldrig några!
  13. Ha ett litet ”neggmöte” där ni verkligen sänker varandra och möjligheterna att göra affärer med kunden innan varje viktigt kundevent.
  14. Om du står i butik och kunden ber om hjälp rör dig väldigt sakta. Hasa dig fram så frågar kunden nog inte om mer assistans. Eller å andra sidan fungerar det lika bra att ha minst tre säljare hängande över varje kunds axel, frågandes ”ska jag hjälpa till med något” när kunden bara vill titta. Då brukar de flesta rymma fältet.
  15. När du får en fråga per telefon som du inte anser vara ”på ditt bord” hänvisa bara vidare, gärna till någon du vet inte alls kan svara. Det är ju inte ditt problem eller hur? Eller så kan ni ha en intern tävling. Hur många gånger kan ni hänvisa kunden vidare utan att det blir rätt innan kunden ger upp och lägger på?
  16. Kom ihåg att maknadsundersökningar och nöjdkundindex bara är för veklingar. All form av dialog med kunden är fullständigt slöseri med er dyrbara tid.
  17. När kunden ringer – be att få återkomma och hoppas att kunden inte ringer upp igen. Gör han det försäkra att du försökt ringa honom minst 100 gånger.
  18. Långsiktiga relationer är jobbigare än kortsiktiga så satsa på det senare.
  19. Höga priser och låg kvalitet är det allra bästa sättet att göra business. Fast det talar ni ju inte högt om.
  20. Ha alltid en hemlig agenda när du möter gamla eller nya kunder.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA