45 oslipade affärsidéer

De flesta entreprenörer har en sak gemensamt, det ploppar konstant upp nya affärsidéer i huvudet. Idéer som de inte har tid att utveckla.
En av dem är Anton Newitt. Han tycker det är tråkigt att samhället går miste om idéer som kan underlätta och förbättra. Därför ger han nu ut boken Bli idérik, innehållande 45 oslipade affärsidéer.

Intresset för entreprenörskap väcktes tidigt hos Anton Newitt. Som tonåring var han helt fascinerad av tv-programmet Dragons´ Den.
– Deltagarna var så dedikerade, man såg glöden i deras ögon. Jag kände att det här vill jag också göra, jag vill också komma på någonting att bygga på.
Istället för att starta företag direkt studerade han företagsekonomi på Karlstads universitet under tre års tid.
– I efterhand kan jag tycka att utbildningen var ineffektiv tidsmässigt och den gav inte så mycket, men kvittot man får efteråt är ju trots allt värt en hel del. Det finns även andra fördelar, de kontakter man får.

9a_starta-driva-foretag

Där gjorde Anton sitt första försök. Han startade en enskild firma och tänkte sälja reklamplatser på vattenflaskor, som han skulle dela ut på universitetets gym.
– Det var svårt, jag failade. Samtidigt fick jag ett brev från Skatteverket där det stod att jag skulle betala 12 000 kronor i preliminärskatt. Så går det när man övervärderar sin budget. Jag var inte ordentligt påläst och lite naiv. Visst borde jag ha kollat upp det innan, men det är bättre att göra saker och ta konsekvenserna.
Samtidigt jobbade han extra på en bank, där han även tog en anställning som rådgivare efter sin utbildning.
– Att jobba som rådgivare passade mig inte alls. Där fanns ingen kreativitet, ingen plats för nya idéer, ingen glöd, ingen drivkraft. Är det inte kul när man är 25 år är det inte kul när man är 45 heller. Jag har alltid skrämts av känslan att ha ångest på söndagar och att hela tiden längta till nästa semester. Jobbet tar så mycket av ens tid, jag kände att jag måste göra någonting kul.

”Anton berättat att även en dålig affärsidé kan bli hur bra som helst, det ligger i utförandet.”

När Anton satt i skolbänken hade han ett block vid sin sida där han skrev ner alla affärsidéer han fick. Han pratade med klasskompisarna om saker de borde göra, men tiden saknades att satsa fullt ut.
– Efteråt insåg jag att jag hade en produkt att sälja. Jag hade en hög med affärsidéer, en hög med möjligheter.
Samtidigt som han jobbade på banken började jobbet med boken Bli idérik, där han delar med sig av sina idéer, ta fart. För att höja trovärdigheten kontaktade han kända entreprenörer, bland annat Isabel Adrian, Joakim Sjöblom och Camilla Björkman, för att även de skulle få dela med sig av idéer de inte hade tid att utveckla.
– De entreprenörer jag kontaktade var så tillmötesgående så jag tänkte att detta kan bli ett projekt som landar i någonting. Jag fick inspiration att gå min egen väg fullt ut.

Han slutade på banken för att satsa helhjärtat. Att valet om hur han skulle sprida sina idéer föll på just bok var självklart.
– Jag tror att en bok har störst potential för spridning. En bok ger ett starkare avtryck och det är en större utmaning. Jag fick med mig ett förlag, Söderpalm Publishing, det ger trovärdighet och är ett kvitto på att någon annan tänker som jag.

Allt som oftast får han frågan om varför han ger bort potentiella intäktsmöjligheter.
– Jag vill gå emot att man ska hemlighålla sina affärsidéer. I min värld är det självklart att ge bort idéer som någon annan kan utveckla när man själv inte har tid. Om man inte delar med sig blir idéer som kan bidra till ett bättre samhälle, en bättre vardag och fler jobb liggande. Min tanke är att skapa en plattform där man sprider idéer så att människor kan välja att bli entreprenörer precis som man väljer att bli snickare.

När jag når Anton sitter han och klipper radioreklam i ett av sina andra företag, Nordblom Media, som han blev delägare i år.
– Det är kul att få skriva manus och få vara kreativ. I dag är det många stora företag som lägger mycket pengar på traditionell reklam.
Han är även inblandad i Mighty Find AB som driver gosocialmedia.se, en socialamedierbyrå, och han har utvecklat sidan allafotbollsresor.se.
– Det ger mig en passiv inkomst, jag lägger ingen arbetstid på sidan.

Som om inte det vore nog driver han även ett VVS-företag i Norge tillsammans med en kompis.
– Han är den praktiska och jag sköter marknadsföringen. Jag lägger inte ned så mycket tid på det projektet utan ser det som en krydda i vardagen.
I och med att Bli Idérik lanserades i oktober släppte han Idépodden, som bland annat gästas av Per Holknekt, Daniel Hallberg och Anitha Schulman. Han har även flera föreläsningar inbokade.
– Det är både spännande och skräckinjagande.

bliiderik_starta-driva-foretagSmakprov
Anton Newitt delar med sig av en av sina egna idéer som finns med i boken Bli idérik.

Innovation som gynnar klubbar och föreningar
Klubbar och föreningar inom idrotten väljer ibland att auktionera ut spelares matchtröjor, matchbollar och liknande. Efterfrågan på dessa produkter är ofta väldigt stor och slutpriset blir därför ganska högt. Detta gör klubbarna på eget initiativ, men har för det mesta begränsade möjligheter att genomföra dessa typer av ”specialförsäljningar”.

Skapa en ny plattform för klubbar och föreningar
Skapa en ”blocket-liknande” marknadsplattform där föreningar och klubbar i hela världen kostnadsfritt kan lägga upp använda matchprodukter antingen som budgivning eller med ett fast pris. Det skulle kunna vara en fotbollsspelares skor, matchtröja, kaptensbindel eller tränarens slips. Detta är produkter som ändå kommer i skymundan utan att göra någon nytta.

Gynnar alla!
Den här idén skulle gynna alla inblandade. En liten procentandel av försäljningen skulle tillfalla dig som driver marknadsplatsen. Skulle du lyckas få till ett samarbeta med ett antal större klubbar och föreningar i Sverige skulle du kunna få bra snurr på verksamheten. Ett alternativ kan också vara att en fast procentandel av försäljningen kan gå till välgörenhetsorganisationer. Detta kan vara ett tillval för köparen som kan välja till vilken organisation hen vill att pengarna ska gå.

Många olika varianter
Om du lyckas få till ett samarbete med ett par klubbar skulle man också kunna ha en auktion på exempelvis en fotbollsspelares tröja under en pågående fotbollsmatch. Då kan publiken i samband med matchen gå in och buda på valfri spelares matchtröja. Allt sköts genom plattformen. Högsta bud vid slutsignal vinner!

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Föregående artikel

Global Entrepreneurship week

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA