Navet i din digitala närvaro

Oavsett vilken marknadsföringsstrategi du väljer gäller det att först och främst ha en bra hemsida. Alla du kommer i kontakt med kommer att kolla upp dig där. När den väl är på plats kan man börja jobba med att få folk att hitta dit. Carl Netz tipsar om att testa de olika alternativ för marknadsföring som finns och att ta sociala medier på allvar. 

img_4005Innan du ens tänker marknadsföring måste du satsa på hemsidan. Om du lanserar en kampanj eller möter någon på en nätverksträff kommer de garanterat att kolla upp dig.
– I dag förväntas det att man finns på nätet. Det låter klyschigt, men finns du inte på nätet finns du inte, säger Carl Netz.
Carl driver kommunikationsbyrån Reflx tillsammans med sina kollegor. Han hjälper kunder med sina hemsidor, att sätta upp mål och utforma marknadsföringskampanjer.
– Om någon googlar kommunikationsbyrå i Norrköping vill jag att vår sida ska komma upp. Den ska förmedla att vi är vettiga och vet vad vi håller på med. Det blir även allt viktigare att visa personen bakom företaget och vad företaget står för. Jag jobbar jätte-
mycket med att företagare ska våga lägga ut bilder på sig själva.
Googlar någon ditt företag och du inte har en hemsida hamnar de på sidor som Allabolag eller Hitta.se.
– Du har inte kontroll över Googles resultat, har du en hemsida har du full kontroll över innehållet.
En annan viktig parameter är att hålla hemsidan uppdaterad. Det kan inte stå om påsköppettider vid jul.
– Då undrar folk om företaget är aktivt, eller om det gått i konkurs. Hemsidan är navet i din digitala närvaro.
Men man kan inte bara skapa en hemsida och förvänta sig att folk hittar dit. Det är här marknadsföringen kommer in.

Jobba med tydliga mål
I all marknadsföring gäller det att ha ett mål, vad vill du att kunderna ska göra när de ser din annons? Ska de köpa någon i din e-handel, ringa för att boka ett möte eller vill du bygga upp ditt varumärke?
– Antingen använder man sig av erbjudandemarknadsföring med extrapriser och uppmaningar till köp eller så tänker man mer långsiktigt. Coca Cola är ett fantastiskt exempel på mer långsiktig marknadsföring. När de lanserade Cola Life byggde de kampanjen på att colaflaskan är världens mest kyssta objekt. Och första kyssen glömmer man aldrig.
Många gånger behöver man en mix av de båda marknadsföringsmetoderna. Tänka på både kortsiktiga och långsiktiga mål, ladda varumärket och presentera attraktiva erbjudanden.
Carl jobbar mest med små företag, då är det främst konverterande marknadsföring som gäller.
– Det kostar mer att bygga upp varumärket.
Han använder sig främst av digital marknadsföring, men vill ändå slå ett slag för den traditionella tidningsannonsen.
– I tidningar är det större acceptans för reklam, folk förväntar sig det och blir nästan missnöjda om det inte finns annonser. Man värderar dem i stort sätt lika mycket som nyheter. På sociala medier finns ett motstånd. Företag kommer och stör i min privata sfär.
Bland de stora utbud av sociala medier jobbar han främst med Facebook och Instagram, men även Pinterest och LinkedIn. På senaste tiden har det blivit mycket Instagram.
– Förr var det dem med störst plånbok som syntes. I dag är det mottagaren som bestämmer hur exponerad du blir. Innehållet spelar större roll än annonspengen. Det gäller att skapa något likeable.

Nå ut genom bruset
Väljer man att agera på sociala medier måste man hitta ett sätt att skapa bra inlägg som sprids. Antingen bör de vara underhållande eller utbildande.
– En bild på personalen i lunchrummet är trevligt för dem som är där, för kunderna säger det ingenting. Visst är det enklare för företag som har en visuellt tilltalande verksamhet. Men 9,5 av 10 företag har en story som man kan göra något av.
Säljer man exempelvis värmepumpar och vill få ut en visuellt lockande kampanj på Instagram kan man lägga upp en bild på en strand och skriva att du spar så här mycket på att installera en värmepump, för de pengarna kan du åka hit på en resa.
För att komma igenom det digitala bruset gäller det att ta sociala medier på allvar.
– Det är många företag som inte gör det. De jag träffar säger att de är ganska aktiva, men de postar inlägg utan någon plan. Precis som man planerar annan marknadsföring ska man planera för sociala medier.
Carl tycker att man ska våga testa en mix av de olika alternativen som finns för att se vilka effekter de får.
– Se då till att anpassa materialet till mediet. Jag brukar skämtsamt säga att går materialet att trycka i en tidning har det inte på Instagram att göra.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA