Thursday, April 18, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringSociala medier”Vi måste ingenting som...

”Vi måste ingenting som företagare”

Jag träffar ofta företagare som uttrycker sitt dåliga samvete när de ser mig. Du är ju så aktiv i sociala medier säger de, och jag är så dålig på det själv säger de med en suck. De känner att de borde. Jag både håller med och samtidigt inte. För vi måste ju ingenting som företagare. Vi kan välja hur vi vill marknadsföra oss själva. Sedan är jag ju såklart jävig som sociala-medie-nörd. Jag älskar att hänga i sociala medier och lära känna människor och sprida mina budskap och jag får ofta ut väldigt mycket av det, både på det personliga planet samt i form av affärer av olika slag. Jag tycker dessutom mycket om det faktum att jag som företagare med liten budget kan komma långt bara med energi och tid. Att man inte måste ha en stor pott pengar för att nå ut.

För att komma igång i en social medie – kanal är det jättebra att vara observatör i början. Släpp kraven på att allt måste vara perfekt. Häng på de som verkar ha koll på vad de håller på med. Se vilken takt och ton som verkar gälla för de flesta just där.

Vi kan lära oss mycket genom att observera hur andra gör. Även om du inte ska göra precis som andra kan du hämta tips och inspiration av de som är duktiga och har många följare. Sedan efter hand kan du bli mer aktiv och testa dig fram. En del blir hjälpta av att sätta upp ett mål om hur många inlägg om dagen eller i veckan de ska skriva och sedan hålla sig till det, men det passar inte alla. En del blir bara stressade av den typen av krav på sig själva och måste vänta till de att de har något som de verkligen vill dela med sig av innan de vill skriva. Det är helt ok att börja i sin egen takt. Klappa dig på axeln varje gång du gör ett inlägg, oavsett hur många like du fick. Alla är vi barn i början. Träning ger som bekant också färdighet. Förhoppningsvis går det lite lättare efterhand när du ser att det fungerar.

 Är det då fortfarande stort motstånd när du ska lägga upp något och det inte släpper efterhand du lärt dig mer och testat så tänker jag att det kanske inte är just den plattformen du ska lägga mest tid och energi på. Testa då någon annan social medie – kanal istället. Enligt mig ska det mestadels vara lätt och roligt när man jobbar med sociala medier och för att lyckas måste man ofta lägga mycket tid. Känns det mest motigt är det lätt att man inte loggar in och som sagt, krävs det att man är där om man ska få ut mycket av vilken plattform man än väljer. Inget ställe är bättre än de andra, så länge det finns människor där. En företagare som brinner för sin grej kan nå ut var som helst så det är inte tekniken det handlar om utan var du känner dig mest hemma.

Lycka till och heja dig!

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X