Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringNätverkaKonsten att skapa kontakter

Konsten att skapa kontakter

Att bygga ett eget nätverk och bygga relationer är en av grundstenarna när det kommer till företagande? Men det är inte alla som vet hur man gör. För att få tips på hur man går tillväga och var man ska börja har vi tagit hjälp av en expert.

leenaTrots att möjligheten att mingla i den digitala världen har ökat markant visar forskning att ingenting kan ersätta det fysiska mötet.
– Särskilt inte vid första kontakten. Sen kan man komplettera med mail, nyhetsbrev och sociala medier. Att bara satsa digitalt är chansartat, det är svårt att tränga genom bruset. Alla mail och sponsrade inlägg på Facebook är inte lika intressanta om de kommer från någon man inte träffat, säger mingelexperten Leena Männik Styren.
Hon tipsar alla nya företagare att så snabbt så möjligt ge sig ut och skaffa sig ett nätverk. Men var börjar man?
– Förhoppningsvis har man gamla kollegor, studiekamrater, grannar, grannars vänner. Nöj dig inte bara med dem du kan namnet på. Var inte rädd för att fråga, vi är så dåliga på det i Sverige. Jag tror att det beror på Jante, man ska inte tro att man är någon.
Vi har dem som inte riktigt vågar ge sig ut i vimlet, sen har vi dem som utnyttjar det till max.
– Jag brukar kalla dem för marodörer. De är inte intresserade av vad någon annan har att säga, utan pratar bara om sitt företag eller sin produkt. Hur trevligt är det. Det gäller att ge och ta.
Leena berättar att man ska bete sig mot kunder som mot vänner. Visa intresse och ställ frågor. Då får du fram om de är intresserade av din produkt eller inte.
Anledningen till att Leena intresserade sig för hur man skapar kontakter var att hon som nybliven företagare för 30 år sedan märkte att på seminarier, mässor eller event pratade folk bara med dem de kände eller stod i ett hörn och kollade mailen.
– Jag gick fram och pratade med folk, frågade vad de gjorde där och vad de jobbade med. Jag gick alltid hem med flera visitkort och nätverket växte.
Tycker man att det är jobbigt att gå på nätverksträffar tipsar Leena om att man ska komma bland de första.
– Det är enklare att redan stå med ett glas eller en kopp i handen och hälsa när folk kommer än att komma in efter att alla kommit.
Träffar man någon intressant person ska man be om att få höra av sig, men hör då av dig också.
– Många är dåliga på att följa upp. Skriv ett mail om du inte hinner ringa. Väntar du tre veckor innan du hör av dig kommer ingen ihåg dig.
Leena tipsar alla nyblivna företagare at gå en säljutbildning för att slippa göra de misstag folk redan gjort.
– Då slipper du lära dig the tough way. Många tror att det räcker med en stor annons, en snygg broschyr och 500 säljbrev. Lägg istället pengarna och tiden på en kurs. Många tycker att de är bra på att skapa kontakter, men att sälja är svårt.
Få mer tips och beställ Leenas bok Mingla-Konsten att knyta kontakter på Mingeltips.se.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X