Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuByggt på ren och...

Byggt på ren och skär lycka

Faizal kände inte att han kom till sin fulla rätt på sin arbetsplats och började leka med tanken att starta ett företag baserat på ren och skär lycka. Inte på siffror och tillväxtprognoser. Testet började som en hobby, i dag är det en business med anställda och verksamhet i både Sverige, Norge och Danmark.

Faizal Luttamaguzi har alltid tyckt att hans arbetsplatser varit givande, till en viss punkt.
– Jag har inte fått utrymme för mina idéer, det är alltid så mycket att förhålla sig till. Därför provade jag mina teorier utanför jobbet. Jag ville testa om man kund bygga någonting baserat på ren och skär lycka.
När tidigare arbetsgivare berättat att nästa år ska vi växa fem procent har Faizal alltid ifrågasatt varför, men aldrig fått något svar.
– Om man inte lägger någon energi på varför man ska växa, hur ska man då motivera de anställda långsiktigt?
Han ville testa att börja i andra ändan. Inte tänka på hur mycket han kunde växa, utan fokusera på hur kul han kunde ha. Men vännerna var inte lika övertygade om att hans teorier skulle fungera i verkligheten.
– De sa: det är inget fritids. Det är idéalistiskt tänkande, men det går inte i praktiken.

Idén Faizal ville utveckla fick han ett par år tidigare när han bodde i New York.
– Där gick jag en foodtour och tänkte vilken fantastisk idé. Man får upptäcka olika ställen och samtidigt integrera med människor.
Faizal beskriver sig själv som en idealist, som en hopplös romantiker. Han är en männiko-männiksa. Och han älskar Stockholm. Därför passade konceptet perfekt.
– Dessutom hade jag precis flyttat hem igen, jag var nykär i staden. Jag vaknade sex på morgonen i december och gick ut för att göra snöänglar. Min tanke var att köra foodtours i Stockholm med målsättningen att när touren är slut ska du vara lika kär i Stockholm som jag är.
Han tog fram en powerpoint-prenentation och gick runt till restauranger i stan för att pitcha sin idé.
– Efter att jag pratat i fem minuter sa de, stopp. Vi fattar, vi kör.
Restaurangerna är utvalda efter vad Faizal tycker är representativt för Sverige. Turerna börjar i Östermalms Saluhall där gästerna bland annat får smaka svenska ostar och vilt.
– Turister från USA och Australien blir så imponerade. Wow, you eat Bambi.
Köttbullar och traditionellt fika är också populära inslag.

”När jag då erbjöd dem tio procent av vad deras gäster spenderar hos mig nappade de. Så fick jag mina första kunder”

Faizal hade samarbete med restauranger på vägen från starten på Östermalm till avslutningen på Södermalm. Nu saknades bara kunderna. Han funderade över hur turister hittar restauranger. Jo, de frågar om tips i hotellets reception.
– Jag tryckte upp flyers och cyklade runt till alla hotell. De sa, nej vi har inte ha tid att tipsa om dina foodtours. När jag då erbjöd dem tio procent av vad deras gäster spenderar hos mig nappade de. Så fick jag mina första kunder.
När Faizal skulle ut och guida sin första grupp tänkte han att skulle vara professionell. Han pluggade på Stockholms historia och tryckte upp en jacka.
– När jag gick runt och berättade om när olika hus byggdes fick jag plötsligt frågan: Hur är det att vara svart i Sverige? Det var en personlig fråga som jag uppskattade jättemycket. Hela touren blev personlig och i slutet tänkte jag: oj vad dålig jag var, det blev för personligt. Jag var inte professionell.
Sen fick han ett mail där det stod att det var den bästa foodtouren de gått. Faizal hade fått sina kunder att känna att de inte betalat honom.
– Då hittade jag min unika grej. Nu gör jag medvetet alla tourer personliga.
För att kunna göra det frågar han kunderna mycket redan i bokningsprocessen.
– Är det någon som har bröllopsdag, någon som fyller år eller någon som är i Stockholm för en hårdrockskonsert kan jag anpassa touren därefter.

Efter första året började allt fler bokningar trilla in. Nu var det dags att satsa heltid på företaget, innan hade han mest haft det som en hobby på helgerna.
– Jag insåg att jag tjänade mer på min hobby än på mitt 9-5 jobb. Det blev ett nytt spännande kapitel i mitt liv.
Faizal gick på flera av de gratis kurser om att driva företag som erbjuds. Gick på meets and greets och tog in så mycket information som han kunde. Samtidigt anställde han fler guider och spred sitt koncept till Oslo och Köpenhamn.
– Jag gillar att se hela cykeln. Nu fick jag tillfälle att bestämma vilken företagskultur jag ville ha. Jag vill att mina anställda ska gilla att gå till jobbet. Men hur bygger man mervärde?
Först och främst får Faizals guider själva bestämma hur mycket eller hur lite de vill jobba. De kommer överens om en timpenning och varje gång de får fem stjärnor i ett omdöme på TripAdvisor får de en bonus. Om det står ingenting i avtalet, bonusen kommer som en överraskning.

Samma mervärdestanke har han när det kommer till kunderna.
– När de bokar en foodtour vill de alltid veta exakt vad som ingår. De kollar och checkar av att de får allt som jag har lovat. Därför ser jag alltid till att lägga in mer än vad jag lovar. Kunderna blir nöjdare om de har lägre förväntningar från början.
Att kunderna är nöjda syns på de omdömen Faizal får på TripAdvisor.
– Företaget existerar tack vare TripAdvisor. Jag älskar att jag inte kan göra mer än att se till att göra ett bra jobb. Efter touren brukar jag maila kunderna om be dem att gå in och skriva ett omdöme.
Får Faizal ett bra omdöme har han sju bokningar i inkorgen dagen efter.
– Kommer det ett dåligt omdöme är det radioskugga i tre dagar.

När det kommer dåliga omdömen tar Faizal alltid kontakt för att höra hur han kan förbättra sig.
Än så länge har han inte spenderat en ända krona på marknadsföring, trots att han har en bakgrund inom just det området.
– Det är jag mest stolt över. Jag behöver inte översälja min produkt, den talar för sig själv.
Trots att företaget vuxit är han fortfarande ute och guidar grupper minst tre dagar i veckan.
– Det tummar jag aldrig på. Nu kan jag handplocka spännande grupper.
För att hålla ordning på ekonomin har han tagit in en revisor.
– Hans jobb är ju att maximera pengarna. När han sa till mig att höjer du priset från 800 till 900 kronor kommer du att växa så här många procent. Ja, men varför. Jag kommer aldrig att höja priset bara för att.
Fram till årsskiftet var 98 procent av kunderna turister, men allt fler svenskar börjar hitta Faizals tours. Han blev nyfiken på hur de hittar honom. Det visade sig att de första kunderna var unga personer som flyttat till Stockholm för att studera eller jobba. När mamma och pappa kom på besök bokade de en foodtour för att upptäcka stan.
– Nu googlar kunderna saker att göra i Stockholm. Tack vare TripAdvisor är min sida högt rankad.
Faizal driver Tours of Stockholm enligt testen win, win, win. Kunden får alltid ett mervärde både vad gäller maten och guidernas erfarenhet. Restaurangerna får fler kunder.
– Jag har vänner överallt, äntligen får jag utlopp för den personen jag är. Ofta får jag frågan, vad gör du om dagarna? Jag äter mat, umgås och får nya vänner. Det är min win.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X