Välj betallösning med omsorg

Dagens e-handelskunder är mer krävande än tidigare. För att lyckas krävs därför en e-handelsplats där alla betalsätt finns att tillgå. Vi tipsar dig om några av de lösningar som finns på marknaden.

Betallösning för hela Europa
I höstas kom den populära nederländska plattformen för betalning, AfterPay, till Norden. Vill man sälja utanför landets gränser är det viktigt med en anpassad betallösning. AfterPay är en internationell betalningsmetod anpassad efter de krav som finns i olika länder, där kunderna handlar och betalar direkt, delbetalar, betalar via faktura eller kort i efterhand.
– De flesta vill fortfarande helst betala efter att varan levererats. AfterPay tar den möjligheten till nästa nivå, säger Jan Altersten, vd för arvato i Norden.
Via portalen My AfterPay kan kunderna enkelt överblicka alla sina köp gjorda på sidor som erbjuder tjänsten. I portalen får e-handlaren information om bland annat köpbeteende, demografi, tid och plats för inköp för att kunna optimera försäljning och marknadsföring.
Tjänsten passar både i online- och offlinekanaler.

För maximerad konvertering
För den som vill komma igång snabbt är PaysonCheckout ett bra alternativ. Inom 24 timmar har man sitt konto där samtliga betalsätt erbjuds. Betallösningen fungerar i alla kanaler och är framtagen för att maximera konverteringen. Tjänsten är lätt att installera då Payson samarbetar med en mängd olika e-butiksleverantörer. Det finns inga fasta avgifter eller bindningstid.
– Sedan lanseringen av PaysonCheckout har den genomsnittliga konverteringen till slutförda köp ökat med över 15 procent, vilket känns jättekul! Vi behövde helt enkelt rätta oss efter efterfrågan på marknaden vilket den nya hemsidan och PaysonCheckout är ett direkt svar på, avslutar Per Bodell, vd.
Nyligen har Payson även lanserat verktyget hitta din lokala e-handlare. Svenskar vill handla lokalt även på nätet, men e-handlarna upplever det som svårt att marknadsföra sig. Verktyget utgår från Google Maps och visar alla Paysons mer än 10 000 e-butiker i den valda staden. Man kan även filtrera på specifika kategorier som elektronik, kläder eller heminredning.

Enkelt för kunden
En av de smarta funktionerna i lösningen Klarna Checkout är att kunden kan välja att ha all information förifylld, sedan räcker det med ett enda klick för att bekräfta köpet, både på datorn och i mobilen. De vanliga betalsätten erbjuds i en integrerad lösning och Klarna tar även kredit- och bedrägeririsken. En smart funktion som ökar konverteringen är att köpet bekräftas innan kunden väljer betalsätt, det kommer efter köpet.
I slutet av 2014 förenklades tjänsten ännu mer i och med lanseringen av Mitt Klarna. Nu kan kunderna betala för sina köp direkt från sin sida på Mitt Klarna och slippa att betala i bank-
appar eller internetbanken. De funktioner som hittills varit mest populära är att ladda ned fakturan som pdf, kostnadsfritt förlänga betaltiden med tio dagar och nedladdning av kalenderpåminnelse när fakturan ska betalas. En annan nyhet är att kunder som använder Klarna Checkout nu även kan betala med Swish.

Digital plånbok
Den digitala plånboken MasterPass finns på 27 marknader i världen, nu även i Sverige. Den digitala plånboken är säker, man loggar in med Mobilt Bank ID och den rymmer alla kort man har i sin vanliga plånbok oavsett varumärke. Fördelen med MasterPass är att kunden slipper ange kortuppgifter och leveransadress vid köp, allt finns lagrat, endast ett klick krävs för att bekräfta köpet. I Sverige samarbetar MasterPass med Dibs.

Tips till blivande e-handlare
• Det finns en uppsjö av olika betalsätt för e-handel, det är viktigt att ta ett strategiska beslut inför valet. Olika metoder lämpar sig olika bra beroende på beloppet och målgruppen.
• Även leverantörerna för de olika lösningarna är många. Räkna på kostnaden – start, per månad och per transaktion – innan valet.
• Valet av e-handelsplattform ska göras med omsorg. Utbudet är enormt, allt från olika standardlösningar till open source-plattformar, som oftast är kostnadsfria, men kräver mer jobb. Flera av webbhotellen erbjuder även e-handelslösningar.
• Tänk över redan från start vilket behov av support du tror dig tänkas behöva.
• Utgå från dina behov, vilka funktioner kräver din verksamhet? Funktioner integrerade med lager, redovisning, affärssystem?
• Innan du registrerar namnet på ditt företag/varumärke, kolla att domännamnet är ledigt.
• Glöm inte att kolla upp om e-handelssystemet fungerar ihop med den betallösning du vill ha.
Källa: Verksamt

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA