Koll på kulorna?

Man startar företag för att få ägna sig åt det man brinner för, inte för att fylla i blanketter och bokföra. Även om man vet att ekonomin är viktigt blundar många för den. I dessa frågor är Skatteverket till stor hjälp.

Det finns flera anledningar till att man startar företag. Man älskar att klippa hår eller designa hemsidor och vill göra det utifrån sina egna premisser. Man startar inte företag för att man älskar att fylla i blanketter och bokföra.
– Det känns tråkigt, jobbigt och kanske till och med skrämmande. Därför hjälper vi nyblivna företagare med hur man bokför och betalar skatt, vi vill inte stoppa drömmen för att de upplever det som för krångligt. Vi är med i verksamt.se, anordnar olika nyföretagarträffar och erbjuder möjligheten att träffa en handläggare enskilt. Vår ambition är att det ska bli så smidigt och enkelt som möjligt, säger Johan Schauman, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Att frågor om företagets ekonomi känns så jobbiga tror Johan delvis beror på att det handlar om siffror och i flera fall knepiga beräkningar.
– Många i Sverige känner sig inte ens säkra på procenträkning, och för företagare med till exempel kreativa yrken kan siffror vara raka motsatsen till vad de sysslar med. 50 procent av 2 är alltid 1, det finns bara ett rätt. Det kan kännas psykologiskt jobbigt, för om det bara finns ett rätt betyder det att allt annat är fel. Rädslan för att göra fel återkommer i våra möten och intervjuer med företagare.
Johan har själv varit med på flera besök med nya företagare.
– Det är ovanligt att de har en riktig affärsplan där de tittat på hur marknaden ser ut och var kunderna finns. Det är lika ovanligt att de har en budget där man räknat ut hur många uppdrag man måste ha per månad för att efter alla skatter och avgifter kunna täcka hyran, mat och barnens fotbollsskola.

Skrämmande myndighetspost
När man hittar ett kuvert med myndighetspost i brevlådan knyter det sig i magen på många.
– Man är så rädd för att göra fel, vad händer då? Det är en utmaning för oss. Vi försöker göra vårt språk lättare, lyfta fram det som är viktigast för läsaren och dessutom göra blanketterna enklare att fylla i.
Skatteverket jobbar enligt hypotesen att alla vill göra rätt för sig och söker inte konfrontationer.
– Men även den som vill göra rätt för sig ger upp om det blir för krångligt.
För att undvika att det blir fel under längre perioder tar Skatteverket proaktiva kontakter.
– Om man redovisar moms varje månad och vi ser att redovisningen plötsligt avviker från det ”normala” hör vi av oss för att kolla vad som har hänt.
Skulle man någon månad ha en tillfällig likviditetskris uppmanar Johan att man ska höra av sig.
– Vi vill helst slippa driva in skatt med hårda medel. Det är bättre att ringa och förklara sin situation. Går det så långt att man får en betalningsanmärkning faller motivationen att betala. Alla tjänar på en tidig kontakt.
Likviditetsproblem kan till exempel uppstå när små företag gör affärer med utländska företag eller med stora bolag.
– Då blir det ett konstigt kassaflöde. I flera länder förväntar de sig att få betala först inom 90 dagar och en faktura till ett stort bolag ska ofta attesteras av flera olika personer i olika delar av verksamheten. Samtidigt ska det lilla företagets leverantörer ha betalt inom 30 dagar. Ring om du får betalningsproblem.

Lagen hänger inte med
De mest knepiga situationerna där de flesta felen uppkommer är så kallade sällanföreteelser, det vill säga händelser som är ovanliga i verksamheten.
– Nyföretagare får mer uppmärksamhet från oss, de har mycket att lära sig då de gör allt för första gången.
En vanlig sällanföreteelse är handel med andra EU-länder. Man hittar en billig bläckpatron på en hemsida, med ett holländskt företag bakom.
– Då ska man plötsligt redovisa EU-handel. Man tänker kanske att man spar 160 kronor på bläckpatronen, men inte på att man måste redovisa EU-moms.
Just att handla med andra EU-länder blir bara enklare. Digitaliseringen går med en rasande fart och lagstiftningen hänger inte riktigt med.
– Just exemplet ovan tycker många känns fånigt och byråkratiskt när omfattningen är så blygsam. Lagstiftningen är inte särskilt ”användarvänlig” i de fallen.
Någonting Skatteverket fått kritik för är att de inte enklare kan avisera om man gjort någonting fel.
– I och med att det cirkulerar så många bluffmail och falska SMS har vi som policy att aldrig skicka vanliga SMS eller mail.
Johan rekommenderar dock att man ansluter sig till den myndighetsgemensamma digitala brevlådan Mina Meddelanden.
– Det ökar vår möjlighet att kommunicera enkelt med företagare. Där kan vi direkt, via mail eller SMS, påminna dem som exempelvis glömt att deklarera. Jag tror stenhårt på att släppa pappret, det ger en falsk trygghet. I stället kan man logga in på sin digitala brevlåda, där finns redan mycket och på sikt kommer du att logga in och hitta allt samlat på samma ställe och med informationen anpassad som du vill ha den.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA