Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringNå ut med ditt...

Nå ut med ditt budskap

Oavsett hur pass bra din produkt eller tjänst är, beror din framgång i mångt och mycket på hur bra du kan kommunicera ut detta faktum. Vi ställde några frågor om kommunikation till Johan Littorin, affärsansvarig på Vimla.

När Johan Littorin såg en lucka i telekommarknaden bestämde han sig för att vara med och grunda en utmanare. Det här resulterade i Telenor-avstickaren Vimla, där han numera är affärsansvarig.
– Det finns många mobiloperatörer på marknaden, men det är fortfarande en väldigt traditionell bransch. Här investeras det enorma volymer i marknadsföring med stora supportcenter. Med Vimla ville vi bygga upp en ny sorts mobiloperatör som fungerar och beter sig som en modern, enkel webbtjänst. Vi skulle bygga ett community där kunderna är medlemmar som driver oss att bli ännu bättre. Istället för att bara ha en Facebooksida eller en statisk FAQ-sida på webben skulle vi skapa en plats där kunderna kan vara med och förbättra tjänsten.

Hur var det att vara med och starta en helt ny mobiloperatör?
– I början höll vi allt väldigt enkelt, med notiser om köp och betalning. Det här var under betastadiet, och vi insåg snart att vissa ville ha det lite mer avancerat. Vissa vill ju ringa lite och surfa lite, medan andra vill ringa och surfa väldigt mycket. Vi riktar oss till det prismedvetna segmentet som har en ganska bra bild av vad de vill ha.

Hur gjorde ni i början för att nå ut till potentiella kunder?
– Vi försökte nå ut till människor som har relativt stora följarskaror online. En testare var till exempel den kvinnliga gamern Maddelisk,
en annan var mediaprofilen Kjelleman och så hade vi en tjej som forskade i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm. Genom att bjuda in dem till testerna kunde vi ta del av deras insikter och ställa frågor om hur de skulle vilja ha tjänsten utformad.

”Vi klädde ut en kille till mobilförsäljare. En sån där med clipboard, namnbricka och logga på tröjan. Och så gav vi honom hundralappar och bad honom dela ut dem, no strings attached. Väldigt få tog emot den där hundralappen”

Har er kommunikationsstrategi förändrats sedan ni blivit en större aktör på telekommarknaden?
– Det viktigaste för oss är fortfarande vår grundstory. ”Varför gör vi det här över huvud taget?” Och det är någonting som vi förmedlar i sociala medier, för där kan vi kommunicera med andra användare. Sedan finns det ju den andra dimensionen av vår kommunikation, att skapa en bred varumärkeskännedom. Och varumärkeskännedom är svårare att uppnå i sociala kanaler, som i regel kräver att publiken söker upp en. Här använder vi oss av mer traditionella annonser och banners samt Google-optimering, men även nyare alternativ som rörliga bildskärmar på tunnelbanestationerna. Den tredje dimensionen av vår kommunikation är den konverterande dimensionen. Här är priset ofta väldigt viktigt, för när man byter mobiloperatör beror det ju ofta på priset. Därför blir vårt lägre pris en ingång.

Kan du berätta lite om er virala marknadsföring?
– Vi har gjort några videoexperiment som vi sedan klippt ihop och använt som marknadsföringsmaterial.
Här har vi varit rätt så kreativa. Vi klädde bland annat ut en kille till en mobilförsäljare. En sån där med clipboard, namnbricka och logga på tröjan. Och så sökte vi svaret på frågan ”Hur rädda blir folk för ett bra erbjudande?” Vi gav honom hundralappar och bad honom dela ut dem, no strings attached. ”Hej, vill du ha en hundralapp? Specialerbjudande just idag!” Men väldigt få litade på honom, eftersom förtroendet för säljarna i branschen är så pass lågt. Man ser dem som påträngande och vill ta avstånd från dem. Det är bland annat därför vi tror så hårt på vår modell.

Har ni gjort några andra, liknande kampanjer?
– Vi gjorde en annan, mer plojig grej av det faktum att man lätt missar något om man fokuserar på något annat. Vi hade en skådis med en karta som frågade förbipasserande om vägen. Medan han eller hon hjälper vår skådis att hitta rätt väg på kartan kommer två personer och bär på ett gigantiskt SIM-kort, och de går förbi mellan vår utsände och den vänlige förbipasserande personen. Medan SIM-kortet skymmer sikten byter vi ut skådisen mot någon annan, till exempel från en ung tjej till en äldre kvinna – och ingen märker något! Och med den här kampanjen ville vi visa att ”det är lätt att byta!”
– Absolut, vår största grej har alltid varit rekommendationer. Vårt mål är att skapa så nöjda användare som det bara går, och ge dem möjligheten att bjuda in andra. Alla har en länk på sin sida som de kan skicka ut till sina vänner, och om vännen då också börjar använda oss så får båda två en rabatt. Det är på det sättet vi vill växa, genom rekommendationer. Vi kommer aldrig att kunna spendera lika mycket pengar som det stora operatörerna, och därför använder vi oss av den här metoden, vilket även företag som Uber gör. Samtidigt måste ju även grundtjänsten vara så pass bra att man kan rekommendera den, vilket nio av tio användare för närvarande gör.

Vad skulle du ge för råd till någon har ett företag och vill nå ut med sin kommunikation?
– Det beror väldigt mycket på vilken tjänst eller produkt du har, om det är business-to-business eller till konsumenter. Men det viktigaste är att försöka involvera personerna du vill sälja till. Se till att få ett starkt proof-of-concept och att folk vill prata om ditt företag. Hitta en story som går att prata om och som spelar på emotionella värden. Många produkter är på tok för sterila, så bygg upp en story kring sakerna eller tjänsterna. Det kan inte bara handla om rationella fördelar, utan nyckeln är att engagera på ett annat plan också. Om du kan få andra att bli motiverade att sprida ditt budskap, då har du kommit en bra bit på vägen. En annan sak som jag själv skulle ha gjort annorlunda idag – och det här gäller främst tjänster – är att låta väldigt många fler vara med under vårt första betatest. Låt kunderna prova på gratis – för ju fler testare du får in nu, desto fler betalande användare kan du få i framtiden.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X