Med kunden i fokus

Medan andra främst fokuserar på hur man ska kunna öka försäljningen har Karl Lillrud i stället funderat över hur man ska få kunderna nöjdare. Förutom att det är ett mer logiskt och trevligt arbetssätt ger det i slutändan just det man är ute efter – ökad försäljning.

karl-pricelizer_starta-driva-foretag

Karl Lillerud har själv känt på utmaningarna med att driva e-handel. I dag har han startat Pricelizer, där han jobbar med fokus på nöjda kunder i stället för ökad försäljning.

När Karl Lillrud startade sin inredningsbutik på nätet var han en av de två första i Norden. År 2010 fick han barn och kunde inte jobba lika mycket och avvecklade därför verksamheten.
– År 2013 fick jag i julklapp av min fru att få sätta igång igen. Det är den bästa julklapp man som entreprenör kan få. Då var jag som en bil som har stått och gasat utan att komma någonstans. Jag hade enormt mycket energi och idéer.
Därför bestämde sig Karl för att dra igång en startup i månaden under ett år för att se vad som fungerade bäst. Redan efter sju månader hade det visat sig att den första idén, Pricelizer, redan tagit fart och var för bra för att inte satsa helhjärtat på. Grundtanken är att vända på de befintliga lösningar som finns för e-handeln. De flesta handlar om att öka försäljningen, Karl tittar i stället på hur man får kunderna nöjdare.
– Det är en mer logisk och trevlig approach.
E-handeln fungerar som så att 94 procent endast tittar runt, och av de 6 procent som lägger varor i kundvagnen är det bara 2 procent som fullföljer köpet.
– Enligt forskning överges kundvagnarna i huvudsak på grund av priset. Faktorer som frakt eller betalningsvillkor kommer inte ens i närheten.
För att lösa problemet använder sig de flesta e-handlare av retargeting-mail eller -ads.
Retargeting handlar inte om att möta kunden och presentera den bästa lösningen utan om att påminna dem om sina lämnade kundvagnar. Dessa mail snurrar flera gånger och uppfattas ofta som spam.
– Retargeting ads är värre. Då får du reklam om produkterna du lämnat när du surfar på andra sidor, vilket får kunderna att känna sig jagade. Man ser ofta inte hur det skadar varumärket i framtiden. Visst, det är några som konverterar, men flera av kunderna kommer aldrig att komma tillbaka på grund av detta.

”E-handeln fungerar som så att 94 procent endast tittar runt, och av de 6 procent som lägger varor i kundvagnen är det bara 2 procent som fullföljer köpet.”

En stor undersökning från 2014 visade att retargeting ads på orelaterade sidor hade 11 gånger större sannolikhet att avskräcka från köp jämfört med att uppmuntra till ett köp.
– Efter ett par år har man förstört sin affärsidé. Vi har även stött på dem som har förstört verksamheten med rabattkoder. Det löser problemet med övergivna kundvagnar i början, men efter ett tag säljer de ingenting utan rabattkoderna. Revalizer, vår företagsprodukt, arbetar bara med officiella priser och med metoden cartcharging. Om någon överger sin kundvagn skickar vi ut en fråga om hen vill att vi skickar mail när priset på varan sänks. Om svaret är ja skapar vi automatiskt en bevakningsprofil och är sedan helt tysta tills dess att priset sänks.
Han började utveckla prisbevakningsmotorn 2013 och gick först live med en prototyp av konsumentlösningen för ett år sedan.
– Det tog tid att utveckla motorn, att uppfinna hjulet om man aldrig sett ett är svårt. Vi har tagit fram ett helt nytt segment. Många tror att vi jobbar med prisjämförelse, men det gör vi inte. Där presenteras priser hos de företag som anslutit sig. Vi jobbar med prisbevakning, som är en helt annan metod där vi arbetar med priser från vilken butik som helst online och inte bara med anslutna företag.
Konsumentlösningen går ut på att fånga upp de 94 procent som bara tittar runt. Om de hittar en intressant vara trycker de bara på Pricelizers ikon i webbläsaren och blir därmed automatiskt kontaktade per mail när priset på varan sänks.
– På så sätt har vi adresserat hela problemet. Vi fångar både upp dem som överger sina kundvagnar och dem som bara tittar runt. Vi ökar både försäljningen och kundnöjdheten. Anledningen till att vi gick ut med konceptet till konsumenter först var för att få ett proof of concept. Efter testperioden var det uppenbart att vi var inne på rätt spår.
Snart lanseras även ett tredje spår som kommer att skapa nya möjligheter både för konsumenter och e-handelsföretag – en ny lösning kombinerat med tidigare metoder.
– I den kommande appen använder vi oss av vår nya metod wishtracking. Genom denna metod kommer du som konsument ha ytterligare möjligheter att hitta just det du vill till det pris som passar dig – men även göra detta med dina vänner på ett helt nytt sätt.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA