Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuPrisjägarens bästa vän

Prisjägarens bästa vän

I och med att E-handeln växer i en rasande takt och transparensen ökar har kunderna blivit allt mer benägna att jaga de bästa priserna. Det har gett upphov till fler aktörer, däribland rabattkupongsidan CupoNation, en sida fylld med unika erbjudanden från en rad välkända varumärken.

Vi lever i en allt mer digitaliserad värld där fler och fler väljer e-handel framför fysiska butiker. Det har aldrig varit enklare att shoppa och att surfa runt för att hitta bästa pris har blivit vardag. För att locka kunder erbjuder flera av företagen olika typer av rabattkoder.
– I Usa har att klippa ut olika kuponger från tidningar varit ett stort fenomen länge. I Sverige har rabattkoder inte varit lika stort, men allt fler blir intresserade av att hitta bra deals och använda olika prisjämförelsetjänster för att få bästa pris, säger Lukas Ohlsson.

Lukas är en av nio svenskar som arbetar på rabattkodsidan CupoNations huvudkontor i München.
– Ur mitt perspektiv skiljer entreprenörskulturen sig åt här från när jag jobbade inom offentlig sektor i Göteborg. Här har man fritt spelrum och CupoNation satsar mycket resurser på yngre folk i ledande positioner.
Att personal från så många länder är samlade på samma kontor ser Lukas som en jättefördel.
– Vi har pratat om att flytta oss som jobbar med svenska marknaden till Stockhom, men på grund av bland annat bostadsbrist har vi stannat här. Här kan vi bolla idéer och samarbeta med folk från flera olika länder på ett annat sätt än om man har olika kontor och tvingas ta allt via Skype.
Företaget grundades för tre år sedan och har sedan dess vuxit till 300 anställda som jobbar för att hitta unika erbjudanden till konsumenter i 16 olika länder. Initiativet till CupoNation kom från världens största e-handelsinkubatur Rocket Internet, som ligger bakom 75 onlineföretag, bland annat Zalando.
– Rocket Internet kom på grundtanken och gav uppdrag till tre tyskar att dra igång verksamheten och utveckla idén till vad den är i dag.
Visionen är att så många som möjligt ska få pengar över i plånboken när de handlar. De samarbetar med flera välkända varumärken och erbjuder rabattkoder inom en rad olika kategorier, så som sport, mode, elektronik och skönhet.
– Via oss exponeras våra kunder för andra typer av målgrupper. Vi har blivit experter på marknadsföring så flera externa parter kontaktar oss för att få hjälp med hur de ska skapa tillväxt. Vi ser även en tydlig ökning av folk som hittar till sidan, den är uppskattad då vi har exklusiva rabattkoder.
En av anledningarna till att CupoNation gått bra redan från start tror Lukas beror att de satsar på personalen.
– De satsar på ungt folk med energi, det är en ungdomlig stämning. Alla jobbar hårt, 10–11 timmar per dag. Vi utvecklas ständigt med bättre och bättre erbjudanden.
Hur har de lyckats få personalen att satsa så mycket?
– Om du kommer hit och jobbar hårt har du större möjlighet att nå en högre position snabbare än vad som är vanligt i Sverige. Det motiverar personalen.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X