Bygg ditt varumärke

Vi har kommit till del två i Pia Andersons artikelserie där hon steg för steg lär företagare hur man bygger sitt varumärke. Denna gång går vi igenom visionen och varför den är så viktig. En stark vision attraherar både kunder, medarbetare och inte minst – dig själv.
Av Pia Anderson

Låt mig berätta en historia: En vandrare kom på vägen och passerade ett stenhuggeri. Han såg tre stenhuggare arbeta med att hugga ut fyrkantiga stenar ur större stenblock. Vandraren gick fram till den förste och frågade vad han gjorde. “Jag hugger sten ser du väl!” fräste mannen, “Jag har hållit på med det här i fem år och hur kul tror du att det är?” Vandraren gick vidare till nästa stenhuggare och ställde samma fråga. Svaret kom snabbt. “Jag hugger stenar riktigt fyrkantiga så att de ska passa in i muren därborta.” Han pekade mot en hög stenmur som löpte utmed kanten av stenhuggeriet. Vandraren gick återigen vidare och kom till den tredje stenhuggaren och frågade samma sak. Stenhuggaren log från öra till öra och sa: “Jag bygger en katedral – den kommer att bli helt fantastisk när den blir klar. Muren du ser därborta är en del av ena långsidan. Min uppgift är att hugga de här stenarna så att de passar perfekt in i murarna som kommer att utgöra väggarna i katedralen. Det blir något att visa för mina barnbarn!”
Med en stark vision attraherar du inte bara dig själv, du attraherar dessutom kunder, medarbetare och omvärlden på ett sätt du aldrig gjort förut. Med en tydlig vision är det enkelt att välja rätt väg och det blir enklare att sätta lång- och kortsiktiga mål, som inte bara är av ekonomisk karaktär. Och du får faktiskt färre tankar i huvudet och mer gjort.

Visionen – en oöppnad present
En vision kan inrymma allt möjligt som beskriver din företagssituation minst tio år framåt i tiden. Det är bara fantasin som sätter gränser.
En vision är ett utopiskt, framtida läge som kittlar dina sinnen och kan kännas helt orimlig att uppnå och fantastiskt underbart härlig när den blir verklighet. Den mest fantastiska present du någonsin skulle kunna ge dig själv som företagare.

En Vision som lockar
Att ha en stark vision som verkligen betyder något, inte bara för ägarna, utan även för medarbetarna, kunderna och samhället, ökar företagets attraktionsförmåga på alla plan. Det blir mycket enklare att locka kunder, medarbetare och samarbetspartners till ditt företag med en tydlig och kittlande vision.

Ingen dröm är för stor och ingen drömmare för liten
En vision är en dröm. En vision är utopisk, vilket betyder att den inte ens behöver vara möjlig att uppnå. När du nu ska jobba kreativt med din vision, kom då ihåg att släppa alla spärrar och unna dig att drömma helt fritt. Begränsa inte dig själv med vad som skulle vara möjligt, just nu är allt möjligt. Min intention med de olika frågorna nedan är att du ska hitta en vision som känns bra i magen och som skänker dig glädje att tänka på. En vision som du verkligen gillar och som du har lust att jobba hårt för att nå. Syftet med frågorna är att öppna upp ditt sinne och hjälpa dig att hitta nya tankespår.

1. Den kommun där du har huvudkontoret vill tacka dig för allt du och ditt företag bidragit med för att göra samhället bättre. Vad tackar de för?

2. Ditt företag har vunnit ett pris. Vilket var priset och varför valde arrangören att lyfta fram ditt företag som vinnare?

3. Hur tar ditt företag hand om vår planet? Från den lilla bakterien till insekterna, fåglarna, fiskarna, djuren och människorna. Naturen med sina sjöar, berg, skogar och hav. Vad tackar moder jord ditt företag för i framtiden?

Om modellen 5Vtill5P
Promotion, Plats, Produkt/tjänst, Pris och Person. Dessa 5P behöver samspela i mötet med kund för att göra dem överraskat nöjda. För att du ska hitta den röda tråden för 5P behöver du sätta roten till varumärket, 5V. 5V står för Visionen, Vad företaget erbjuder, till Vem, Varför de ska välja just ditt företag och Värderingarna. Dessa 5V styr dina 5P-strategier.
Den stora utmaningen ligger i att göra kunderna till de bästa säljarna, men då räcker det inte att göra kunden nöjd. Nej, kunden behöver bli överraskat nöjd, och det betyder att du behöver överträffa deras förväntningar. För att göra det behöver du lova rätt saker i din marknadsföring och försäljning för att sedan leverera det där lilla extra som gör skillnaden. Men du ska inte tro att du kan hålla igen på löftet för att dra ned förväntningarna, konkurrensen är för stor för det. Nej, du behöver finslipa ditt unika säljande budskap så du står stadigt i presentationen av ditt företag. Då blir du vald före alla andra.
Nästa gång ska vi jobba med din målgrupp och hitta din drömkund. Vem är det du vänder dig till i synnerhet?

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

Loggan gör jobbet

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA