Saturday, April 20, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuHar du koll på...

Har du koll på utgifterna?

Allt fler företag övergår till prenumerationsbaserade tjänster, vilket gör det svårt för konsumenter att ha koll på vad man ska betala, till vem och när. Joakim Sjöblom och hans företag minatjänster.se har löst problemet. På sidan samlar man alla sina prenumerationer och får på så sätt översikt. Man kan även enkelt säga upp och teckna nya prenumerationstjänster direkt på sidan.

85 procent av alla svenskar har tecknat någon form av prenumerationstjänst. Av dessa är 56 procent missnöjda eftersom man inte får något kvitto när pengarna dras och det är lätt att glömma bort vilka tjänster man har tecknat upp sig på. Detta leder till både missnöjda leverantörer och kunder.
En av de missnöjda kunderna var Joakim Sjöblom.
– För två år sedan stod jag i en butik och kunde inte betala för de matvaror jag hade handlat. Det var mycket pengar som hade dragits på autogiro för olika tjänster de senaste dagarna. Som entreprenör gillar jag inte problem. Därför knackade jag på hos Almi och fick en påse pengar för att kunna undersöka vad man kunde göra åt problemet.
Han började skapa sidan minatjanster.se, där man kan samla alla prenumerationer och enkelt få en överblick över vilka tjänster man prenumererar på och vad det kostar.
I samband med att sidan lanserades i mars visades det avsnitt av Draknästet där han pitchade sin idé. Där visade det sig att inte bara Joakim, utan även fyra av drakarna trodde på idén. Han accepterade tre av buden, alla på 300?000 kronor mot ett ägande på 9 procent i företaget.

151002_peg_027_starta-driva-foretag
Vad betydde din medverkan i Draknästet för minatjänster.se?
– Programmet spelades in redan i slutet på 2013, precis när jag hade börjat tänka på potentiella lösningar på problemet. Jag ansökte egentligen till programmet när jag bara hade en idé, inget team och inte ens ett företag bildat ännu. Att drakarna, som är väldigt duktiga företagare, trodde så pass hårt på mig och på idén var självklart en enorm boost och bekräftelse på idén och lösningen!
Ett annat problem med flera olika prenumerationer är alla lösenord man ska komma ihåg för att avsluta eller teckna upp sig för nya tjänster. Även det problemet har Joakim löst. På minatjänster.se kan man med en enkel knapptryckning både säga upp och teckna nya avtal.
– Vår tjänst är gratis för dig som privatperson, vi får några kronor av de leverantörer du köper tjänster av.
I dagsläget har användare lagt till över 300 företag inom olika segment, allt från tv-abonnemang, mjukvara och streamingtjänster till matkassar, dataspel och välgörenhet.
Enligt Joakim håller det på att ske ett skifte från e-commerce, näthandel, till s-commerce, prenumerationer. Det är den nya trenden inom onlineshopping.
– Allt fler tjänster går över till prenumeration. Bland annat så lanserade Volvo nyligen en bilserviceprenumeration. I Usa har de kommit längre, det finns en sida: mysubscriptionaddiction.com, där det läggs upp runt tre poster per dag med nya prenumerationstjänster. Företagen tycker att det är bra, de får bättre kontroll över hur mycket pengar som kommer in varje månad och de får även en relation med sina kunder. Vid e-commerce behöver man inte ens registrera sig så företagen vet knappt vem som är deras kund.
En annan jättetrend i Usa är prenumerationer på lyxiga boxar med exempelvis skönhetsprodukter eller choklad.
– Prenumerationer med små treats kommer allt mer här också och problemet växer – ju fler prenumerationer desto mindre koll får man. Då behövs en logistisk marknadsplats och ett verktyg för att hantera dessa.

- A word from our sponsors -

Most Popular

Föregående artikel
Nästa artikel

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X