Friday, April 19, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringPR – tipsen som...

PR – tipsen som hjälper dig att lyckas


Många företag vill nå ut och det är mer regel än undantag att företagare använder sig av någon form av PR- och mediestrategi. Är det inte en kommunikationsplan, är det pressreleaser eller annan närvaro i media som ligger till grund för företagets synlighet.
Text: Johanna Järvstråt

marie-hagberg-94Men långt ifrån alla företag lyckas. Utrymmet i media är begränsat och konkurrensen är hård, något som ställer allt större krav på mervärdet som du som företag bidrar med i din medierelation.
– Det är bara cirka 1-2 procent av alla pressreleaser som blir publicerade och de som blir det talar samma språk som journalisterna. Kan du anpassa din PR-strategi utefter vad som är aktuellt just nu, så har du kommit en god väg, menar Marie Hagberg, PR-konsult och tidigare journalist.

Marie driver även ett verktyg för journalister, Hjälp en journalist, där hon hjälper människor som vill synas i media och journalister som behöver hitta material till sina artiklar. Där märker hon dagligen vad som fungerar och vad som inte är hållbart.
– Det är en fin balansgång – du måste lära dig att berätta utan att göra reklam. Ibland handlar det om sådana enkla saker som att koppla ihop journalisten med rätt personer och att vara tillmötesgående. Även om det inte går direkt i linje med din agenda just nu så kan sådana uppoffringar leda till goda relationer med media på lång sikt, vilket i sin tur hjälper dig att synas fler gånger.

En lyckad PR-strategi handlar således inte så mycket om vad media kan göra för dig, utan snarare om vad du kan göra för media.
– Att kunna prata med media blir därför jätteviktigt, men det handlar också om att veta när man ska sluta prata. Är journalisten tyst måste inte du nödvändigtvis fylla tystnaden – säg istället det du anser vara relevant för frågan och viktigt för din publik. Mer behöver du egentligen göra, konstaterar Marie.

Marie sammanfattar – så lyckas du med din PR-strategi

Lär dig tala journalistens språk

Bläddra i tidningar, lokalisera journalister som skriver om det du vill prata om och förankra din nyhet i något aktuellt som är nära i tid, plats och kultur.

Tänk win-win

Ring och tipsa om andra personer som för journalisten är intressanta och börja bygga en långsiktig relation genom att underlätta journalistens redaktionella arbete.

Gå inte ifrån ditt budskap

Försök alltid vara journalisten till lags – men kompromissa aldrig med din trovärdighet. Undvik spekulationer och tänk noga igenom vilket budskap som du vill lyfta fram.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X