7 sätt – lyckas bättre med din crowdfunding-kampanj

En crowdfunding-kampanj är ett bra hjälpmedel om du har en lysande idé som du tror kommer tas väl emot, men inte har finanserna till att sätta projektet i rullning. Du frågar därför om andra människor vill investera i dig och din idé. Venture Cup delar med sig av sju råd om hur du bäst lyckas med din kampanj.

1. Förberedelser, förberedelser,förberedelser.
Du kanske har hört talas om helt otroliga crowdfundingkampanjer där alla ställer upp och kampanjen drog in 250 procent av vad de strävade efter? Tycker du det verkar enkelt? Fel. Ofta ligger det lång och välarbetad planering bakom dessa slags projekt.

2. Välj vilken typ av crowdfunding som passar bäst för just din produkt eller tjänst.
Det finns olika sorters crowfunding. I en Kickstarterkampanj kan du fokusera på att ge små belöningar, som halva priset eller limited editions av produkten, till dem som backar tidigt. Använder du FundedByMe, som passar bättre vid app- eller idéutveckling, kan du erbjuda aktier mot investerat kapital. Det finns även rent donationsbaserade plattformar.

3. Involvera andra aktörer
Skaffa välkända samarbetspartners för att öka allmänhetens tillit till din produkt. Forskning visar nämligen att projekt som har fått en extern partner att garantera att din produkt är värd att satsa på har signifikant högre chans att lyckas.

4. Uppdatera ofta och engagera dig personligen med dina backare
Se till att dina potentiella backare blir positivt inställda genom att vara aktiv i din profils FAQ. Kontakta även gärna backare personligen och se om någon av dessa kan sprida kampanjen via sina vänner. En personlig rekommendation är alltid ett bra vapen att nå ut och igenom surret av allt som händer runt omkring.

5. Lär dig förstå varför din backare bidrar
Vissa av dina backare kanske bidrar för den goda sakens skull, medan andra ser det som en investering. Se till att du har många olika erbjudanden för att fånga in alla sorters backare.

6. Var specifik om vad du skall göra med pengarna
Den största anledningen till varför människor väljer att inte backa ett projekt är för att företaget inte skriver ut en tydlig budget och riskanalys. Var därför noggrann med att berätta hur du planerar att gå tillväga om du får in de pengar du behöver.

7. Allt kan räknas ut och så även en crowdfunding-kampanj
Fråga tidigare entreprenörer från crowdfunding-kampanjer hur mycket pengar de lagt på marknadsföring. På så vis kan du räkna ut vad varje backare i snitt kostar och vad de genererar, och därmed ha någotsånär koll på vad din kampanj kommer resultera i.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
9

Föregående artikel

Få startkapitalet att växa

Nästa artikel

Änglar – finns de?

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA