Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuEn bransch utan konkurrens

En bransch utan konkurrens

Pär Svärdson har företagande i sig sen barnsben. Som åttaåring startade han en djurbutik. Vid 14 års ålder startade han ett aktiebolag, som senare utvecklades till Adlibris. Han sålde bolaget och köpte Familjeapoteket, som bara var dagar från konkurs. Resten är historia.

svardsson_starta-driva-foretag-2
Pär Svärdson är en veteran i branschen.

Att driva en bokhandel eller ett apotek på nätet är egentligen ingen skillnad, det handlar bara om olika produkter. Pär Svärdson är en veteran i branschen. Han startade först Adlibris, sålde och tog över Familjeapoteket som senare bytte namn till Apotea. Hans framgångskoncept bygger på snabba leveranser, stort utbud och billiga priser.
– Det jobbar vi jättemycket med på Apotea. Snabba leveranser minskar kundernas osäkerhet om att de ska få varorna.

De båda verksamheterna ligger vägg i vägg i Morgongåva. Att arbeta från en mindre ort har sina fördelar.
– Vi har lojal och dedikerad personal, arbetsmarknaden är inte överhettad och hyrorna är lägre. Vi är den största arbetsgivaren i regionen, folk här gillar Apotea. Företagsparken drivs av en av Sveriges största entreprenörer, Anders Wall. Han vill att vi entreprenörer ska ha det bra, det är en enorm fördel att ha en entreprenörguru i bakgrunden.

Samtidigt som Pär och kollegan Fabian Fischer startade Adlibris startades även tre andra nätbokhandlar, oberoende av varandra. En bekräftelse på att de låg rätt i tiden, men konkurrensen blev hård.
– Vår marknadsavdelning var inne på Bokus sida 100 gånger om dagen och de var våra mest flitiga besökare. Hade vi sänkt priset på en bok gjorde de det också två minuter senare.

Samma konkurrens har han inte stött på med Apotea, eftersom det är det enda renodlade nätapoteket.
– Andra apotekskedjor har också e-handel, men där anpassas både sortiment och priser efter butikerna. Vi granskade de vanligaste apoteksvarorna och kom fram till att vi i snitt har 30 procent lägre priser. Så det går inte att säga att vi konkurrerar, vi driver inte verksamhet på samma villkor.
Även om Apotea är i stort sett ensamma på internet satsar de på att bygga en struktur för att bli en tydlig aktör när konkurrensen väl kommer.

Anledningen till att konkurrensen i stort sett är obefintlig tror Pär beror på att det är dyrt att starta apotek. Det är flera tillstånd som ska fixas och en certifienring kan kosta upp emot 800?000 kronor.
– När vi startade Adlibris hade vi egentligen inga pengar, men mycket vilja. De stora apotekskedjorna kan starta e-handel, men de har inte en 25-årings glöd att bygga någonting. När vi sålde Adlibris fick vi lite pengar och vi var inte någon trött stor kedja ännu.

“Apotea växer så att det knakar, omsättningen 2015 var 585 miljoner kronor, en ökning med 100 procent jämfört med året innan”

Att vara egenföretagare har Pär med sig från barnsben, hemma behandlades begreppet i positiva ordalag.
– Saker man hör som femåring bygger ens värderingar som följer genom livet. Jag har alltid värderat att vara egenföretagare högt.

Entreprenörsresan började när han startade ett djuraffärsexperiment som åttaåring. Första aktiebolaget startade han vid 14 års ålder.
– Jag hade egentligen ingen verksamhet, men jag var tvungen att ha revisor och göra årsbokslut. Det var oerhört värdefullt, jag lärde mig hantverket.

Efter att ha pluggat fick Fredrik jobb på ett konsultbolag, men suget efter att starta någonting eget var stort.
– Då dök idén om en internetbokhandel upp. Amazon hade startat ett år tidigare och det var redan en framgångssaga. Mitt och Fabians huvudfokus var inte att bli ett nytt Amazon, men vi fick inspiration därifrån.

De återanvände Pärs gamla aktiebolag, men bytte namn och 1997 var Adlibris var fött. I början hade de kvar sina konsultjobb, men efter ett år kände de att företaget skulle bära sig och sa upp sig.
– Många skulle vinna på att praktisera den varianten. Man tar in pengar för att göra en jättesatsning, men får samtidigt in flera ägare i bolaget. Om man i stället utvecklar verksamheten i liten skala på fritiden äger man allt själv.

Verksamheten gick bra, med ett undantag år 2000.
– Då var vi riktigt illa ute. Vi gick från en enkel modell som vi hade överblick över till en mer komplex utan att riktigt förstå vad vi gjorde. Med det gick bra och vi tog med oss lärdomarna.

shutterstock_152657753_starta-driva-foretagPrecis innan jul 2003 knackade Bonnier på dörren och ville köpa företaget. Efter ett år av förhandlingar sålde de majoriteten av aktierna. Pär och Fabian hade ett avtal om hur länge de fick ha kvar sina kvarvarande aktier, när den sista var såld 2011 hoppade de av.
– Skulle jag vara tjänsteman på Bonnier? Det var inte min grej. Jag tror att om man börjar som egenföretagare får man blodad tand. Då är det svårt att gå tillbaka och vara anställd. Steget att gå från anställd till att starta företag är stort, men det är minst lika stort åt andra hållet.

Pär tycker att man ska försöka undvika att ångra sig, men han tror att de sålde Adlibris för tidigt.
– Det är vanligt. Jag blev smickrad och det finns en osäkerhet. Hur ska det gå om vi inte säljer? Vi fick lite pengar och jag kunde köpa en båt.

De skaffade ett kontor och funderade vad de skulle göra härnäst. Då stötte de på Familjeapoteket.
– Det var en trött verksamhet som omsatte 12 miljoner kronor och gick back 19 miljoner. De var bara dagar från konkurs.

Näthandel med apoteksvaror lockade och det var skönt att ta över en verksamhet där alla tillstånd fanns och slippa börja om från noll.
– Vi tyckte att det var en fördel. Vi började bygga verksamheten och pratade med gamla kollegor på Adlibris, som kom till oss.

Ett år efter att de tagit över Familjeapoteket bytte de namn och lanserade en ny hemsida.
– Jag gillar varumärken som inte betyder något, man får bygga in en betydelse. Oron över att byta varumärke fanns, men det var först då vi fick en ordentlig skjuts. Sen dess har det gått som tåget.

Apotea växer så att det knakar, omsättningen 2015 var 585 miljoner kronor, en ökning med 100 procent jämfört med året innan.
– Branschen är i sin linda, det finns en stor marknad och nätet är eftersatt. Med det tidigare monopolet var det inte möjligt att starta e-handel, men kunderna fanns.

I dag säljs 40 procent av böckerna online, när det kommer till apoteksvaror hamnar siffran på 1,5 procent.
– Det är mysigt att gå till en bokhandel och bläddra i fina fotoböcker, men hur friskt är det att gilla att hänga på apotek? Det är oerhört tråkiga varor. Har man en femhundring över och vill tröstshoppa köper man inte tandkräm. Jag tycker att andelen som handlar apoteksvaror på nätet borde vara högre än de som handlar böcker.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X