Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringMarknadsföring med små medel

Marknadsföring med små medel

Som nystartad företagare är reklambudgeten liten och behovet att nå ut stort. Starta & Driva Företag har undersökt alternativa sätt att sticka ut från mängden med så små medel som möjligt.

I april 2006 möttes många förvånade Vancouver-bor av en överraskande syn när de ställde sig vid busshållplatsen. En reklamskylt hade fyllts med tre miljoner dollar i sedlar, endast skyddade av två glasskivor. Vad de i själva verket beskådade var ett av världens mest kända exempel på guerilla marketing. Beställare var 3M Security Glass, och det starka glaset till trots användes egentligen bara 500 stycken dollarsedlar ovanpå en gigantisk bunt gröna papperslappar. Tilltaget fick önskad effekt, och för priset av en reklamskylt och 500 dollar spreds nyheten om 3M-glaset över hela världen.

Guerilla marketing är en form av marknadsföring där man frångår de traditionella kommunikationsvägarna och där kreativitet och idérikedom väger upp för avsaknaden av en stor budget. Det är ett kostnadseffektivt sätt att nå ut till ett stort antal människor med små medel, helt enkelt. Den här formen av reklam kan dock slå fel. Ett exempel på detta skedde inför releasen av filmen Aqua Teen Hunger Force, då ett flertal reklamplattor med ljusdioder placerades runt om i Boston. Tyvärr misstogs dessa plattor för hemgjorda bomber, vilket ledde till en omfattande insats från polis och brandkår. Starta & Driva Företag avråder givetvis från all form av reklam som kan missuppfattas som sprängmaterial. I regel bör nedskräpning utvikas helt och hållet, vilket även innefattar vissa former av reklamutdelning.

En annan populär form av marknadsföring med små medel är viral marketing, där konsumenter och medier sprider ett budskap eller ett varumärke, ofta i form av ett filmklipp, utan att företaget behöver betala för det. Det här händer oftast när materialet är väldigt roligt eller anmärkningsvärt. Hygienföretaget Old Spice är ett av de bättre på den här typen av filmer, vilket kan ses i de vrickade reklamfilmerna med skådespelaren Terry Crews. Idag kan en reklamfilm produceras relativt billigt och kan nå ut till hela världen mer eller mindre kostnadsfritt. Ett annat färskt exempel är en två minuter lång reklamfilm för den amerikanske advokaten Jamie Casino, som visades på en lokal TV-kanal i samband med Super Bowl-sändningen. Reklamfilmen, som närmast kan liknas vid en trailer till en Hollywoodfilm, har flera miljoner visningar på Youtube – inte helt illa för en advokat som är verksam i en stad med 140 000 invånare. Här i Sverige är det något överraskande Volvo som har utmärkt sig med virala videor, inte minst reklamfilmen med Jean Claude Van Damme som spelades in till en relativt låg kostnad.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X