Friday, April 19, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationEn barnsäng i dansk...

En barnsäng i dansk design blev startskott för en framgångssaga

När Jenny Wikman startade e-handelsbutiken miniroom.se fick yngsta dotterns sovrum fungera som lager. I dag, två år senare, har hon vuxit ur sitt andra lager, tagit fram egna produkter som finns hos 150 återförsäljare i tre världsdelar samt som första företag vunnit årets Guldstänk i två kategorier.

Som så många andra småbarnsföräldrar kände Jenny Wikman under föräldraledigheten att det var dags att gå vidare i karriären.
– Innan föräldraledigheten jobbade jag med marknadsföring. Jag har alltid haft bra jobb, men inte känt att mina kunskaper har utnyttjats på rätt sätt. Då kände jag för att göra något eget, men kunde inte sätta fingret på vad.
Jenny startade en enskild firma inom e-marknadsföring, som det inte blev så mycket av. Men tankarna på eget fanns kvar.

Inom loppet av ett år fick Jenny två döttrar.
– Då upptäckte jag denna marknad. Jag har en passion för inredning och design och att inreda barnrum är så kul.
Startskottet för miniroom.se var en speciell barnsäng i klassisk design.
– Jag ville ha sängen Juno till min första dotter, men den var inte så känd då och gick knappt att få tag på. När jag hittade en begagnad säng på Blocket skickade jag min man 40 mil i regnväder för att hämta den.

”Planen är att bredda sortimentet. Nya idéer kommer hela tiden och jag vill göra allt. Men det gäller att ta en sak i taget”

Att det skulle bli en e-handelsbutik och inte en fysisk butik var det ingen tvekan om.
– När man är hemma med små barn har man inte tid att ta sig ut och handla, så jag handlade själv mycket på nätet.

Då hittade hon flera brister hos konkurrenterna, undrade varför de gjorde på vissa sätt och såg vad som saknades i marknadsföringen.
– Många av sidorna var alldeles för röriga. Jag ville ha en enkel, exklusiv sida som är trygg att handla på.

Efter diskussioner med sin sambo beslutade Jenny sig för att köra.
– Han sa att jag skulle testa, det värsta som kunde hända var att vi skulle förlora det kapital vi satsade. Vi satsade allt vi hade och visste inte om vi skulle få tillbaka pengarna. Skulle vi förlora allt är det ju bara att bygga upp det igen.

Just under föräldraledigheten är det många som har tid att reflektera och startar eget, speciellt e-handelsbutiker är populärt. Men för att lyckas gäller det att gå all in från början och inte se det som ett sidoprojekt.
– Jag satsade stort från början med visionen att bli Sveriges bästa barnbutik på nätet. Har man väl bestämt sig måste man verkligen satsa. I början jobbade jag måndag till söndag, mina föräldrar ställde upp och hjälpte till med barnen och min man, som driver företag inom logistik, hjälpte mig in på DHL. Det gäller att dra nytta av de kontakter man har i sitt nätverk.

I början bestod företaget av Jenny, en dator och ett lager i yngsta dotterns rum på tio kvadratmeter. Hon byggde en sida som skulle klara av att hantera hundra beställningar per dag med hundra produkter i sortimentet.
– Lagret växte ut i hallen, till vårt sovrum och till vardagsrummet. Då tyckte min sambo att jag skulle flytta. Jag tittade på en lokal här i Tunbytorp, men tyckte att den var för stor, har jag råd? Men även denna lokal fylldes upp snabbt. Nu måste jag flytta igen eller bygga ut.

IMG_1725_P_Starta & Driva Foretag

Efter en vecka kom första beställningen, just på en Juno spjälsäng.
– Det kändes jättebra, men jag tänkte “när kommer nästa?” säger Jenny och fortsätter.
– Det gäller att marknadsföra sig redan från början. Jag gick med helsidor i flera olika familjemagasin och kontaktade bloggare. Jag har också fått vara med i olika tv-program, som Äntligen Hemma och Sofias Änglar.
Från början trodde fler att företaget var mycket större än vad det var.
– Många, både leverantörer och kunder, trodde att miniroom.se var en stor kedja, det var bra. Jag ville att folk skulle tro att det var större, det ger en trygghet. Folk ringde och frågade efter marknadsansvarig. Jag sa “vänta ett tag” och tog samtalet själv. Jag hade flera olika namn som jag använde.

Inom din marknad råder det stor konkurrens, skrämde det inte dig?
– Nej, jag kan detta och såg att jag kunde fylla marknaden med någonting nytt. Jag vet hur e-handelsplatser fungerar och jag är där mina kunder är, mitt i målgruppen. I och med att jag har en sån passion för inredning och design är det lätt att hitta rätt produkter.
Under två år har hon utökat från hundra till tusentals produkter i sortimentet, från att ha varit ensam till att ha fyra anställda och det kapital familjen satsade har betalats tillbaka.
– Inköp är min grej, det är kärnan i verksamheten. Marknadsföringen sköter jag också själv, det är jag bra på. Man måste göra det man är bra på och låta andra sköta resten.
När det kommer till vilka produkter man ska ha med i sortimentet gäller det att hålla sig á jour med vad som är inne och scanna av sociala medier för att hitta vad målgruppen gillar just nu.
– Att hålla koll på sociala medier gör jag av eget intresse, så jag känner inte att det tar någon tid.
För att lyckas i marknadsföringen berättar Jenny att det gäller att ha en känsla för vad som fungerar, inspirera och visa det kunderna vill se.
En av anledningarna till det lyckade konceptet är den unika mixen av varumärken. Jenny samarbetar både med de stora kända märkena och de mindre, som hon är unik med i Sverige.
– Planen är att bredda sortimentet. Nya idéer kommer hela tiden och jag vill göra allt. Men det gäller att ta en sak i taget. Man måste växa kontrollerat för att bibehålla kvaliteten, både i kundtjänst och på lagret.

IMG_1707_Starta & Driva Foretag
En idé som Jenny prioriterade var de egna Kanindockorna.
– Efter att ha startat miniroom.se kom jag på att jag ville ha egna produkter och designade Kanindockan. Den har blivit jättehypad, i dag har jag 150 återförsäljare i tre världsdelar. Jag har även tagit fram kuddar, och filtar och i går kom ponnyn. Den har redan sålt slut.
De egna produkterna var ett sidospår, jag fattar inte att det har blivit så stort. Nu har de blivit en stor del av verksamheten.
I dag jobbar Jenny måndag till fredag och hämtar sina tjejer på förskolan klockan 16.00 varje dag. Visst kan det bli någon timme vissa helger och enstaka kvällar med jobb.
– Det är så viktigt att ha tid för familjen. Jag tror inte att man kan växa om man inte tar hand om sig själv. Entreprenörer bara kör på och lägger gärna in en extra växel och det är svårt att bromsa. Det är bra, men kan också vara farligt. Det är viktigt med pauser.
Att miniroom.se är en framgångssaga råder inga tvivel om. I år vann hon både Årets Nystartare och Årets Marknadsförare på Guldstänk Företagsgala.
– Jag är den första någonsin som vunnit två kategorier, det trodde jag inte. När jag blev nominerad blev jag förvånad, det är bara stora företag som har vunnit tidigare. Nu var det lilla jag. Jag vann för att jag gör någonting unikt, jag har omsatt mycket på kort tid, visat att jag har kunnat leverera och för att jag har nått en bred marknad.

Vad betyder vinsten för dig?
– Det ger en ökad skjuts, syns man inte finns man inte. Även om det går bra måste man finnas överallt hela tiden, man måste vara aktiv.
Första året hade Jenny en omsättning på 5,5 miljoner kronor med ett positivt resultat. I år förväntas omsättningen hamna på 10 miljoner kronor och till nästa år siktar Jenny på 20 miljoner.
– Jag har aldrig jobbat så mycket som jag har gjort under de här två åren, men ändå känns det som om jag har slutat att jobba.


Jennys tips till nyblivna entreprenörer

  • Kontakta NyföretagarCentrum. Jag har haft stor nytta av dem. Simona Hef, som driver NyföretagarCentrum i Västerås, är så driven. Jag fick en mentor, det är bra för då behöver man inte gå på alla nitar. Han var ett så positivt stöd under det första året. Mina små problem blev inga problem och han trodde på det jag gjorde. Han hjälpte mig även att bromsa när jag behövde det.
  • När du har bestämt dig för vad du ska göra, skriv då ned det. Både mål, visioner och hur du ska uppnå dem. Hur ser konkurrensen ut? Vad ska du göra om du inte lyckas? Hur mycket ska du satsa och hur länge ska du hålla på om det inte går bra?
  • Testa dig fram. Ibland måste man starta flera företag och gå på några nitar innan man hittar rätt.

TAGG

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X