Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapRätt ljud på rätt...

Rätt ljud på rätt plats

När man tänker på våra sinnen är det ofta synen som hamnar i fokus, men man ska inte underskatta hörseln. Vi ser det som är framför oss, men hör det som är framför, bakom, ovanför och nedanför, vi hör saker innan vi ser dem. För företagare är rätt ljudmiljö viktigt för personalens prestationer och i slutändan även ekonomin. I vissa branscher är den helt avgörande.

Psykologi-ljuddesign2_Starta & Driva ForetagLjud påverkar oss mycket mer än vad vi tror. Vi hör och lär oss att känna igen ljud redan innan vi föds. Förr i tiden, när vi levde med himlen som tak och skogen som väggar, var det ljud som uppmärksammade oss på vad som pågick runt omkring.
Margareta Andersson arbetar som ljudarkitekt. Hon driver företaget Lexter, som skapar framgångsrika ljudkoncept till allt från kontor, butiker och banker till stora köpcentrum. I hennes yrke är det viktigt att ha en stor ljudförståelse, förstå hur hörseln fungerar och hur vi reagerar på olika ljud. Varför väljer vi vissa saker och undviker andra?
– Naturljud som porlade vatten, kvittrande fåglar och vind i träden väcker positiva känslor i oss. Det har vi med oss redan från födseln. Om man är stressad är det inte helt ovanligt med en promenad i skogen för att koppla av.

I handeln krävs det att man arbetar med aktivt med ljudmiljön för att skapa positiva upplevelser. Här finns bland annat ventilation, rulltrappor, kassor, personal och kunder som låter mycket.
– Vi vill att kunderna ska trivas, att de ska stanna längre. Har man en bullrig och ovälkomnande miljö får kunden en känsla av att här vill jag inte vara. Antingen vänder de i dörren eller går snabbt in för att köpa vad de ska ha, men de köper ingenting extra. Att ha en dålig ljudmiljö är även taskigt mot personalen.

När företag anlitar Lexter tar de fram en förstudie där de kontrollerar lokalens förutsättningar för att sedan ge förslag på vad som ska spelas, hur det ska låta och vilken teknik som är lämplig.
– Förutom egen teknik har vi tagit fram ett mjukvarusystem där man kan schemalägga volymer, tidpunkter samt ljud- och musikinnehåll efter kundtätheten. Personalen kan även styra systemet via en smatphoneapp, surfplattan eller datorn. På så sätt skapar man en jämn och bra ljudnivå i förhållande till andra ljud, säger Margareta och fortsätter:
– Musik är bara en liten del i en stor tårta, en bra spellista blir dålig om lokalen inte har tekniken att hantera ljudet.

“Vi jobbar inom en smal nisch, vi måste hjälpa kunder att förstå vad det kan ge i välbefinnande och i slutändan även ekonomin att avsätta pengar för att skapa en bra ljudmiljö”

Det är inte bara handeln som kan dra nytta av en välplanerad och bra ljudmiljö. I och med dagens öppna kontorslandskap behövs ljudmaskering för att ta bort oönskade ljud. För mycket buller gör oss stressade, men det får inte heller vara för tyst. Då blir vi ängsliga.
– På exempelvis banker är det viktigt att man ska kunna göra sina ärenden utan att de som väntar hör, då blir det ingen sekretess kvar. Där jobbar vi med ljuddrapperier så att man ska kunna behålla taltydligheten trots att kontoren har blivit mer öppna.

Andra branscher Margareta gärna skulle se att de jobbar mer aktivt med ljud är exempelvis apotek, flygplatser och skolor.
– Problemet i skolan är att de elever som sitter längst bak får anstränga sig mycket mer för att höra vad läraren säger, de är mycket tröttare vid dagens slut. Hade läraren haft en mindre, enkel mikrofon och högtalare skulle alla ha samma taltydlighet.

Någonting Margareta saknar är att företag oftast inte har en post i budgeten för ljudmiljö. Med all teknologi har ljudintensiteten i samhället ökat och lär öka ännu mer i framtiden.
– Vi jobbar inom en smal nisch, vi måste hjälpa kunder att förstå vad det kan ge i välbefinnande och i slutändan även ekonomin att avsätta pengar för att skapa en bra ljudmiljö. När jag började arbeta med ljud trodde jag att det skulle bli erkänt och etablerat snabbare, men det kommer.


Lexter fick utmärkelsen Best Practice Case av Audio Branding i Berlin för arbetet med ljudkonceptet på Åhléns Citys barnavdelning i Stockholm.
Lexter fick utmärkelsen Best Practice Case av Audio Branding i Berlin för arbetet med ljudkonceptet på Åhléns Citys barnavdelning i Stockholm.

Det här är Lexter Ljuddesign
Margareta har producerat ljud i alla dess former i företaget Pretty Production sen 1996, men kände en längtan efter att hjälpa kunder att skapa attraktiva ljudmiljöer. I slutet av 2009 startade hon Lexter Ljuddesign, där de jobbar konceptuellt med att skapa varma och välkomnande ljudmiljöer. När de får ett uppdrag gör de först en noggrann research i den befintliga miljön för att få koll på vilka förutsättningar byggnaden har i form av vinklar, hårda ytor och akustik samt vad som redan låter. Utefter det gör de en beräkning på vilken ljudteknik och ljudinnehåll som ska användas och hur den ska placeras. På så sätt kan de skapa omtänksamma miljöer där både kunder och personal trivs.

Kampanj med stort dryckesföretag
I en undersökning om hur ljud kan påverka försäljningen fick Lexter i uppdrag att leverera ett ljudkoncept till en kampanj åt ett stort dryckesföretag. Första veckan utannonserades kampanjen i butiken utan ljud. Andra veckan la de till musik som inte var signifikant för produkten. Tredje veckan hörde man hur en burk öppnas, isbitar som klingande mot glaset och ljudet av kolsyra när drycken hälldes upp.
– Under den veckan ökade försäljningen med 60 procent. Sånt kommer vi att få se mer av i framtiden, säger Margareta.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X