En virtuous värld

Med passion för smaker tog Claes, tillsammans med svågern Mario, klivet in i vodkans värld. Idén var att göra naturligt smaksatt vodka helt utan tillsatser. Inte bara produkten, utan hela företaget strävar efter att vara virtuous, eller moraliskt oklanderligt. Nu vill de inspirera andra att tänka på samma sätt.

its_on_Starta & Driva Foretag Utanför The Supermarket står Claes Stenmark och Mario Löfendolk i solen. Innanför dörrarna står de sju olika Virtuous Vodka-flaskorna, i stilfull design med innehåll i olika färger, uppradade. Framför står små provglas.
– Jag har tidigare haft ett produktionsbolag för film med kontorsplatser för frilansare här. Det har varit ett filmställe, nu är det ett film- och vodkaställe, säger Claes.

Han hoppade av filmbranschen med flaggan i topp efter att ha castat Hundraåringen.
– Jag tröttnade på filmindustrin och ville jobba med min passion, smaker. Medan jag studerade jobbade jag som kock i fem år. Jag kommer från en riktig matsläkt och hade funderat på olika restaurangidéer under ett par år. Under tiden jag jobbade med film hade restaurangbranschen blivit så mycket bättre. Vad skulle jag göra för skillnad om jag gick in på marknaden? Öppna ännu en bra restaurang? Varför konkurrera med människor som gör något bra?

Ett av Claes stora intressen är att krydda brännvin. Redan som 5-åring följde han med sin morfar ut och plockade blommor och fick då lära sig vilka knoppar som var perfekta.
– Jag har kryddat mitt eget brännvin sen jag var 20 år, jag gillar inte fejksmaker.

– Jag hatar kemikalier i mat och dryck och köpte idén från början. Jag ägnade hela helgen åt att kontrollera hur stor potentialen var och glömde bort att svara. Första gången jag smakade Claes smaksatta vodka var midsommaren 2006. Drycken var färgad och smaksatt med citron. Jag undrade, vad fasiken är det här?

Där kläckte han sin idé. Inom vodkaindustrin finns inga riktiga smaker, det är bara aromämnen.
– Det kulturarv vi har i Sverige med kryddad sprit är misshandlat. Där kunde jag göra skillnad och göra en produkt som är bättre än det som finns på marknaden. Jag vill föra det svenska spritarvet vidare och förhoppningsvis även kunna exportera det.

Svågrarna Claes och Mario är både entreprenörssjälar och hade länge bollat affärsidéer, men inte känt att de hittat rätt. När Claes skickade mailet om att de skulle göra smaksatt vodka med endast naturliga ingredienser fick han vänta på Marios svar.
– Jag hatar kemikalier i mat och dryck och köpte idén från början. Jag ägnade hela helgen åt att kontrollera hur stor potentialen var och glömde bort att svara. Första gången jag smakade Claes smaksatta vodka var midsommaren 2006. Drycken var färgad och smaksatt med citron. Jag undrade, vad fasiken är det här? När Claes berättade att han smaksätter vodka upplevde jag honom som halvarrogant, men när jag hade smakat var det hatten av. Jag blev riktigt imponerad. Han har talang… en smaknörd helt enkelt.

När Claes kom med idén var Mario vd för ett bolag som verkar inom plastindustrin i Brasilien. Han är managementkonsult och jobbade med allt från affärsstrategi till att optimera affärsprocesser. De bollade idéer och Mario flyttade hem till Sverige med familjen för att några dagar senare, i slutet av februari 2012, starta Virtuous Spirits tillsammans med sin svåger.

Första året gick ut på att kontrollera hur de skulle tillverka sina produkter utan att förlora kvaliteten, hitta lokal och utrustning för tillverkning, ta fram designen samt söka de tillstånd som krävs.
– Det är en svår bransch att ge sig in i, ingen hjälper till med tillstånd, man måste luska själv, säger Mario.
– Myndigheterna vill inte vara transparenta, det är ett problem. Jag har en teori om att de inte vill hjälpa till för om något skulle gå fel slår det tillbaka på dem. Det är tråkigt.

När Claes och Mario presenterade idén att göra smaksatt vodka med endast naturliga ingredienser tyckte folk i branschen att de var dumma i huvudet, så även Livsmedelsverket.
– De sa att vi kan köpa essenser från företag och gav oss en lista.

Under året testade de även fram vilka smaker de skulle lansera först. Claes lägenhet fick fungera som provkök.
– Herregud vad det såg ut, jag har aldrig sett någonting liknande. Din fru var tokig, säger Mario.
– Vi tog in varuprover från hela världen för att hitta de bästa leverantörerna och det stod flaskor överallt. Jag visste hur jag skulle göra på en småskalig nivå, men nu skulle vi ta det jag gör själv hemma till en industriprocess och fortfarande behålla hantverket.

Efter mycket letande hittade de en lokal i Nynäshamn där de smaksätter vodkan. För att producera den hyr de in sig på ett destilleri.
I dagsläget har de gjort åtta batcher. Vid varje batch brukar de tillverka mellan 700 och 2 000 flaskor av varje smak, lite mer av Vodka Blond.
– Vilken vecka som helst ska vi göra nästa batch, lagret börjar ta slut. Hela familjen brukar vara inblandad då, säger Claes.


”Virtuous handlar om att göra saker på rätt sätt, ta ansvar för det vi gör. Allt vi använder är ekologiskt, jag skulle inte sätta någon produkt på jorden som inte är ekologisk, det finns inte i min värld”

Vanilla-tasting-time_Starta & Driva ForetagVodkan görs på råg och destilleras endast en gång.
Vodka som är destillerad flera gånger är det för de inte lyckas göra ett bra destillat första gången eller för att de omdestillerar huvud och svans för att få ut så mycket som möjligt. Det blir sällan bra, säger Claes och fortsätter:
– I väst är vodka en marknadsföringsprodukt, därför görs den på vete. Det låter bättre och är lättare att få tag på, i öst använder man traditionellt generellt råg.

Namnet på vodkan: Virtuous betyder moraliskt oklanderligt, det är precis vad de strävar efter i företaget.
– Virtuous handlar om att göra saker på rätt sätt, ta ansvar för det vi gör. Allt vi använder är ekologiskt, jag skulle inte sätta någon produkt på jorden som inte är ekologisk, det finns inte i min värld. Östersjön är redan tillräckligt övergödd, säger Claes.

De tar heller inga beslut de måste hålla tyst om. Företagets filosofi syns även på flaskdesignen.
– Produkterna är enkla, utan fusk. Står det vodka hallon är det vodka och hallon i flaskan, vi har ingenting att dölja. Det gäller inte bara själva produkten utan även hur vi agerar affärsetiskt.
– Vi hoppas att kunna sprida varumärkeskonceptet och våra affärsvärderingar även till andra branscher, att man ska göra saker på rätt sätt, säger Mario.

Flera andra företag arbetar i dag aktivt med CSR (Corporate Social Responsibility), inte Virtuous Spirits.
– För oss är allt CSR-arbete. Vi har ingen specifik lista att detta ska vi tänka på ibland, när det passar oss, säger Claes.

Deras bästa tips till folk som befinner sig i uppstarten är att omge sig med andra kompetenta personer.
– Ensam är aldrig stark, nästan. Det finns undantag. Ska man göra allting själv blir det problem, man blir splittrad i tanken. Vi tog in friends, family och fools. Snabbt var vi 20 delägare som gick in med kapital och olika kompetenser, allt från snickare till formgivare och jurister.

Nästa steg var att köpa in utrustning, för att finansiera det la de upp en crowdfounding-kampanj på FoundedByMe.
– Vi var de första i Sverige att fylla en equity-runda, det var riktigt roligt och ett bra sätt att få bekräftelse på sin affärsidé. Vi fick in ett hundratal nya delägare, som samtidigt är bra ambassadörer.

Sommarkyss_Starta & Driva ForetagEfter en andra runda på FoundedByMe är de i dag lite drygt 300 aktieägare.
– En riskkapitalinsats innebär en större risk, men samtidigt en större möjlighet. Det är även andra faktorer som spelar in. Du kan vara delaktig och hjälpa andra att förverkliga sina drömmar, säger Mario.
– Och samtidigt skapa egna drömmar, säger Claes.
2 maj 2013 lanserades de första produkterna. För att sälja in dem gick de runt till olika barer med testflaskor.
– När vi först pratade med barer om att vi gjort en smaksatt vodka fick vi kalla handen, men när vi ställde fram flaskorna, kunderna såg färgerna och fick smaka var de helt lyriska. När folk testar hallonvodkan får vi ofta reaktionen att det faktiskt smakar hallon, folk blir förvånade. Så långt har fusket gått, säger Mario.
– Det är en extremt hård konkurrens. Stora aktörer köper krogarna, då finns det inte utrymme i avtalen för små producenter, även om produkten är bättre. Krogarna måste fylla sina kvoter med industrijätten. När jag jobbade i köket köpte vi det som var bäst till ett bra pris. Ingen köksmästare skulle gå med på att 80 procent av alla köttbullar de serverar ska vara från Mamma Scan. Så funkar många barer, de ligger efter i utvecklingen. Vi visste att det skulle vara tufft, men inte så tufft. Men nu börjar det ske en förändring, flera byter ut sin vita batterisprit mot våra produkter, säger Claes.

”Det är häftigt, men lite läskigt. Jag håller på att förhandla om stora affärer, blir det signat får vi en push ut i världen. Produktionskapaciteten har vi. Man måste gå all in från början, efter att ha analyserat vilka riskerna är. Om man bestämmer sig för att satsa kan man inte göra det halvhjärtat”

Att få in en ny produkt på Systembolaget är inte heller helt enkelt.
– De har ett nytt sortimentssystem som är väldigt oentreprenörsupplagt, där de stora sprittillverkarna gynnas. Deras roll är att begränsa alkoholintaget, men de gör inte det när de bara har de billiga produkterna som säljer mycket.
Därför är tanken framöver att satsa på export. Andra länder har visat intresse för produkterna, som i dagsläget finns i Australien, Danmark, Italien, Frankrike, Tjeckien, Holland och snart går första leveransen till Polen. Mario, som har hand om export, berättar att det finns ett uppenbart intresse från flera och att de satsar på marknader där de kan bli starka.
– Det är häftigt, men lite läskigt. Jag håller på att förhandla om stora affärer, blir det signat får vi en push ut i världen. Produktionskapaciteten har vi. Man måste gå all in från b
örjan, efter att ha analyserat vilka riskerna är. Om man bestämmer sig för att satsa kan man inte göra det halvhjärtat.

Att lansera en ny vodka i Sverige är svårt då man enligt lag inte får marknadsföra sig.
– Vi finns i Systembolagets beställningssortiment, men som konsument måste man då veta att Virtuous Vodka finns där, säger Mario.
Det man kan göra är att köpa hyllplatser i barerna, hålla events samt satsa på barmattor och parasoller.
– Många ställen vill också ha någon typ av sponsring i form av listing fee eller gratis produkter för att ha de som kunder, säger Mario.

Trots svårigheterna med att nå ut har naturligt smaksatt vodka visat sig vara ett vinnande koncept, i år bör, enligt Claes, försäljningen kunna öka med 400-500 procent jämfört med föregående år.
– Det är fruktansvärt roligt, men vi har en bit kvar innan vi visar svarta siffror. Microbryggerier brister i att de tar för mycket betalt för sina produkter. Folk vill inte betala 300 gånger så mycket för samma produkt. Om vi hade sålt produkterna dyrare hade vi kunnat visa svarta siffror i dag, men inte öka så mycket. Vår ambition är att bli en volymprodukt, då kan man inte ta för mycket betalt.

Förutom Claes och Mario jobbar en tredje svåger, Adam Regberg, på företaget.
– Många säger att man inte ska göra affärer med släkten, men det är skitkul. Helt underbart. Kolla hur det fungerar utomlands. Man frågar runt i släkten och får in 5 000 här och 10 000 där, plötsligt äger man halva stan, säger Mario.
Claes är inne på samma tanke.
– Har man en idé som kostar en halv miljon att dra igång, kolla med vänner och familj. De kanske kan belåna villan eller sälja lite aktier. Det är så mycket roligare att äga aktier i ett företag som en släkting äger än i Ericsson. Vill man göra nytta med sina sparade pengar ska man investera i nära och kära.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11

Föregående artikel

Dressed for success

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X