Facebook för företag

Nu för tiden har de flesta företagen en Facebooksida, men hur använder man den på bästa sätt? Starta & Driva Företag ger dig några snabba tips tillsammans med den digitala experten Christian Ronnerstam från Tatchit.

En av de första sakerna man kan göra när man vill kommunicera digitalt med befintliga och potentiella kunder är att ta reda på vilken typ av information de söker på egen hand. Ett enkelt test som du själv kan göra är att googla den produkt eller tjänst som du säljer. Om du till exempel säljer skruvmejslar och skriver in det som sökord i Google kommer andra ord att dyka upp i anslutning till sökordet: ”Skruvmejslar typer”, ”Skruvmejslar för el” och ”Skruvmejslar till Iphone”.
När du tagit reda på så mycket som möjligt om din målgrupp skapar du ett innehåll runt produkten och de närliggande orden som dyker upp. På företagets Facebooksida skulle du alltså kunna lägga upp ett test av olika Iphone-skruvmejslar, eller en film där du visar ”Så använder du en skruvmejsel på rätt sätt”. Det borde delar av din målgrupp vara intresserad av, enligt din enkla undersökning.
– Vad man väljer att kommunicera på sin Facebooksida ska baseras på den research man har gjort om sin målgrupp. Man måste vara tydlig och förstå varför man lägger upp någonting. En enkel frågeställning är vad innehållet ger mottagaren. Om det är utbildande, löser ett problem eller ger ett mervärde är du på rätt väg, säger Christian Ronnerstam på den digitala byrån Tatchit som jobbar med hur bolag ska kommunicera via sociala medier.
Facebook är en så pass bred kanal att den både kan användas som kundtjänst och nyhetsportal. Många gånger fungerar Facebook även som en digital nyckel för att komma in på sociala medier och tjänster som Linkedin och Instagram.
Vid sidan av företagen har även privatpersoner blivit kreativa i sin Facebookanvändning. Om man blickar tillbaka några år betedde sig folk mer unisont, men med tiden har även privatpersoner börjat experimentera med olika typer av Facebooksidor. I takt med att webb-tv blivit mer populärt är till exempel videoklipp ett bra sätt att väcka engagemang.
– Nu delas allt fler videoklipp, men ska man själv lägga upp ett klipp blir det ännu viktigare att känna till sin målgrupp för att kunna utforma ett relevant innehåll och format. Generellt är det så att ett inlägg med bild väcker tre gånger så mycket engagemang som ett inlägg utan bild, säger Christian Ronnerstam.
Förutom att dela relevant innehåll är det också viktigt att man finns på de olika sociala plattformarna kontinuerligt. Att skapa kanaler och inte ta hand om dem eller finnas där när kunder frågar om hjälp kan vara direkt skadligt för ditt varumärke.
Det kan vara smart att varje månad lägga fram en plan som åtminstone sträcker sig en månad framåt i tiden med övergripande teman och därefter använda sig av den planen. Men vilka tider är det bäst att lägga ut saker på? Det kan vara svårt att gissa sig till, men på Facebook finns det verktyg som kan hjälpa dig att se när just dina fans är online – därefter lägger man ut saker vid dessa tillfällen.
– I dagens brus behöver man rätt bra timing för att slå genom, förklarar Christian Ronnerstam.
Det finns de som säger att Facebook är på väg att dö ut, att framförallt ungdomar väljer att använda andra sociala medier, men i själva verket handlar det mycket om att sättet vi använder Facebook på har förändrats. Facebook har framförallt blivit ett ställe där användarna läser och tar in nytt innehåll, vilket sedan ofta delas vidare i andra digitala och sociala kanaler. Det skiljer sig lite från hur det användes för ett par år sedan då man framförallt delade med sig av eget innehåll.
– Därför gäller det att tänka långsiktigt med sin strategi, att ha en helhetstrategi kring hur man kopplar ihop olika sociala kanaler och arbetar med sin digitala närvaro och sitt innehåll. Man kan till exempel ganska enkelt lägga upp Instagrambilder på företagets hemsida, eller ha en tävling på Instagram där vinnaren utses på Facebook.

Christians Facebook-tips
• Sätt ett huvudmål för vad ni vill få ut av närvaron. Vill ni sälja mer, få ökad kännedom eller kanske ta hand om era befintliga kunder?
• Analysera hur er målgrupp beter sig digitalt. Basera sedan kanalvalen och prioritera kanaler och innehåll på målgruppens beteende och intressen.
• Planera långsiktigt med huvudteman för varje månad så blir driften enklare och ger möjlighet till spontana inlägg när nyheter som berör din produkt eller bransch dyker upp.
• Bilder ger ökat engagemang. Citat och utbildande grafik är bättre än en lång text. Ta hellre med en länk om texten är lång.
• Vilken typ av målgrupp vill vi nå på Facebook? Utgå ifrån den målgruppen när ni skapar innehåll och riktar annonsering.
• Filmer ger otroligt bra engagemang på Facebook, och det är numera möjligt att ha alla filmerna samlade på en videokanal.
• Facebook är en bred kanal som satsar på att bli ännu bredare. Håll utkik efter omtalade Facebook at Work som ger nya möjligheter.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

Instagram ökar mest

Nästa artikel

Lyckas med Linkedin

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X