Saturday, April 20, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...

En grön kanal

Intresset för odling fick henne att starta en ny tv-kanal på webben. Med OdlingsTV vill Jessica Lyon inspirera andra och sprida sin passion.

Jessica_Lyon2_Fotograf_Liljedahl_Bubblare_Starta & Driva Fo?retagJessica Lyon har alltid odlat, även om hon har haft olika mycket tid för det i sitt liv. Hon har lärt sig mycket om odling och trädgård genom att fråga andra som odlar.
– Sedan älskar jag att läsa böcker och tidskrifter. Jag har varit aktiv på olika forum och startade egna forum för att lära mig mer. I skogen tycker jag att man också kan lära sig mycket om allt som växer, mångfald och kretslopp, säger hon.
Anledningen till att Jessica Lyon startade OdlingsTV för ett år sedan var att hon ville se mer rörligt material inom området odling och trädgård, istället för att vara hänvisad till olika böcker och tidningar.
– Dessutom är det härligt att kunna inspirera flera människor att odla – för alla kan odla!
Jessica Lyon betonar att alla verkligen kan odla, även om man inte har en egen trädgård eller balkong. Det finns alltid sätt, proklamerar hon. En annan anledning till att Lyon drog igång tv-kanalen var att hon själv ville lära sig mer om internet-tv som kommunikationskanal, till exempel hur en sådan tv-kanal fungerar samt vilka möjligheter den typen av kommunikation har att erbjuda. Tanken om OdlingsTV har hon burit på länge, men det tog tid för henne att låta idén mogna och därefter lansera kanalen.

”Det svåraste med att starta webb-tv har varit att få andra runt om att se värdet i att använda de rörliga klippen”

Hon håller själv till på Vendelsö utanför Stockholm, men inslagen i programmen spelas in i olika delar av Sverige. Till sin hjälp anlitar hon initierade frilansare som till exempel är väldigt kunniga inom chili-odling eller trädgårdsdesign. Till våren är tanken att kanalen ska släppa ett avsnitt om dagen. Intäkter får hon dels genom annonser och dels genom olika samarbetspartners.
Hennes främsta tips till andra entreprenörer är att göra saker man tycker är roligt och brinner för. Enligt Jessica Lyon skapar det ett automatiskt driv som inte liknar någonting annat och som i sig själv sätter igång en kreativ process. Det är då man blir bra på det man gör. Att samarbeta med andra är också ett bra tips
– Det är både roligt, lärorikt och viktigt – i synnerhet inom nyare media. Och det behöver inte vara andra som är intresserade av samma område. Jag har fått många suveräna idéer och härliga nya kunskaper från människor inom helt andra nischer eller branscher, mer än vad man först tror är applicerbart på det egna området.
Det svåraste med att starta en tv-kanal på webben har varit att få andra att se värdet i att använda de rörliga klippen, till exempel att de enkelt kan delas och länkas via Youtube.
– En annan utmaning är att inse att alla andra människor inte alltid har samma driv och nyfikenhet som en själv, avslutar Jessica Lyon.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X