Iskall succé

Framgången började med en stark tro på att svenskarna skulle ta frozen yoghurt till sina hjärtan och fortsatte med en stark tro på Yollibox som produkt och koncept. Starta & Driva Företag har följt Victoria Carlsson och Sofie Stenmark sedan lanseringsdagen för två år sedan.

Första gången Victoria Carlsson och Sofie Stenmark träffades var sommaren 2011. De var kollegor på affärstidningen Passion for Business. Här var redaktionen liten och medarbetarna fick hugga i där det behövdes. Under sommaren tog utgivningen en paus. På kontoret fanns bara Sofie och Victoria när en PR-agent för den världsberömda tennisstjärnan Caroline Wozniacki hörde av sig och meddelade att i samband med tennisveckan i Båstad var Wozniacki tillgänglig för intervju.
– Det var en grym möjlighet tyckte vi, och våra chefer höll med, men det fanns inga pengar till varken boende eller resa. Men vi löste det med hjälp av sponsorer. Jag intervjuade Caroline och Victoria agerade fotograf. Det var vårt första lilla projekt som vi löste tillsammans.

”Om en person tror på någonting och den idén slås ned av någon annan är det lätt att tappa självförtroendet. Men om två personer tror på någonting stenhårt känner man sig oövervinnlig.”

I bilen mellan Stockholm och Båstad började de två kollegorna att tala mer personligt, och samtalen flöt på under resan. De tyckte båda att de slet hårt och ställde sig frågan: tänk om vi skulle lägga all energi på att skapa något eget – hur långt skulle det kunna ta oss?

yolli-big-boxes_Starta & Driva Fo?retagDe började att spåna på olika idéer och affärsupplägg. En idé som de höll fast vid handlade om frozen yoghurt. Sofie hade nyligen varit och hälsat på sin pojkvän i Kalifornien, och där hade hon testat frozen yoghurt för första gången. De var båda förundrade över att frozen yoghurt knappt fanns i Sverige – något som Victoria Carlsson och Sofie Stenmark skulle ändra på.
Vid den här tiden hade Sofie precis pluggat klart i Uppsala och Victoria hade ett år kvar på Handelshögskolan i Stockholm. Efter att ha presenterat en ambitiös affärsplan blev de antagna till inkubatorn SSE Business Lab. Att de skulle lyckas grundade de bland annat på att svenskarna är lättflörtade när det gäller amerikanska mattrender såsom hamburgare och cupcakes, samtidigt som vi äter mycket glass jämfört med andra nationaliteter och därtill ligger i framkant när det gäller hälsa.
– Dessutom är ju frozen yoghurt sjukt gott, säger Sofie Stenmark och förklarar att de båda hade en stark känsla om affärsidén i uppstartsfasen.
– Om en person tror på någonting och den idén slås ned av någon annan är det lätt att tappa självförtroendet. Men om två personer tror på någonting stenhårt känner man sig oövervinnlig. Så var det åtminstone för oss.
I och med att de antogs till inkubatorn lade de sina andra planer åt sidan: Sofie tackade nej till ett internship i USA, och Victoria sade upp sig från jobbet som marknadschef på Passion for Business. De hade ingen erfarenhet från att ha drivit företag eller från livsmedelsindustrin, men tack vare tilltron till företagsidén lyckades de konceptualisera ett varumärke kring frozen yoghurt.
Sofie och Victoria var på SSE Business Lab i nästan ett år. Inkubatorn utgjorde en plattform där entreprenörerna kunde dra stor nytta av kunskapen i partnerföretagen. Precis som i många andra inkubatorer lärde de sig mycket och fick ett bra nätverk, men finansieringen fick de lösa på egen hand.
– Av någon märklig anledning var vi inte så jättefokuserade på pengar, och då ska tilläggas att vi absolut inte hade några pengar att tala om, säger Sofie.
– Vi tänkte att det där löser sig i slutändan, säger Victoria.
När de hade löst allt med förpackningen och produktionen hade de fortfarande inte behövt lägga ut en enda krona. Då började finansieringsfrågan bli akut. Det behövdes framförallt pengar till en första produktionsrunda.
– Vi träffade riskkapitalister och affärsänglar som inte gav oss stående ovationer precis. Inte nog med att vi hade valt dagligvaruhandeln, utan vi hade även valt frysdisken som är den mest konkurrensutsatta ytan i en butik – om en produkt ska in åker en annan ut, säger Sofie.
– Vi var inte alls medvetna om hur tufft det skulle bli. Först nu fattar vi vad de menade. Men det var bra att vi inte visste då, säger Victoria.

”Vi var inte alls medvetna om hur tufft det skulle bli. Först nu fattar vi vad de menade. Men det var bra att vi inte visste då”

Ingen investerare nappade. Ett sista stopp blev banken och Almi som lånade ut hälften av startkapitalet på 250 000 kronor vilket täckte den första produktionsrundan. Lanseringen av Yollibox skedde under en liten festival på Södermalm i Stockholm. Undertecknad träffade dem när de stod utanför den hipstertäta restaurangen tillika saluhallen Urban Deli på Nytorget och bjöd på deras frozen yogurt. Så här två år senare berättar Sofie och Victoria att det var en strategisk placering. De tänkte att matintresserade, bloggare och delar av mediebranschen rörde sig här.

Yollibox-1_Starta & Driva Fo?retagEfter lanseringen sålde de in Yollibox hos åtta butiker i Vasastan och Östermalm. Sofie och Victoria samarbetade med ett glassbolag som hjälpte till med distribution, medan de själva sålde in produkterna till olika butiker. Och det var ett ganska tungt jobb, bokstavligt talat.
De hade ingen bil utan släpade på prover i en rosa kylväska från Clas Ohlson. Att ta sig runt till olika butiker via tunnelbana, cykel och ibland till fots gav dock resultat. I början av 2013 fanns Yollibox i 40 butiker runt om i Stockholm, Uppsala och Västerås.
Sedan hände allt i en rasande fart. När 2014 stod för dörren fanns Yollibox i 550 butiker. Försäljningen hade då outsourcats och Yollibox etablerade sig i större delar av landet, medan omsättningen för 2013 landade på nästan 7 miljoner kronor.
– Vi var high on life! Vi fick utmärkelse som Årets Unga Företagare och Årets Ungdomsentreprenör. Vi ville gå utanför Sveriges gränser och tänkte att 2014 tar vi över Norden.
Men lager och övrig logistik behövde styras upp ordentligt innan de kunde ta nästa steg. De hade snart sex olika smaker på sju olika lager som skulle till 550 butiker. Innan de tog steget in på nya marknader fick de städa upp sin logistik.
Den här gången lyssnade de på råd från erfarna personer. Oberoende av varandra sa alla samma sak: gå inte ut för brett och för snabbt.
– Det är alltid en avvägning. Hade vi lyssnat på experterna från början hade vi aldrig startat Yollibox, men den här gången insåg vi att de hade en poäng. Nya marknader kräver ett mer strukturerat tillvägagångssätt och det fanns fortfarande mycket kvar att göra i Sverige, säger Sofie Stenmark.
Victoria Carlsson tillägger att de arbetar med produktutveckling och att det, sedan start, har varit viktigt med naturliga råvaror.
– Ett naturligt steg för oss är att göra hela vårt sortiment ekologiskt. Det är den sista pusselbiten som faller på plats och en viktig del i att visa vad Yollibox är och står för. Vi vill ha det på plats innan vi expanderar till övriga nordiska länder.

Yollibox…
… finns i dagsläget i cirka 800 butiker. När Victoria Carlsson och Sofie Stenmark grundade Yollibox tog de sina sista sparpengar för att starta ett aktiebolag. Hälften av pengarna gick till fyra SMEG-frysar, något de själva skrattar åt i efterhand. Förutom lanseringen vid Urban Deli på Nytorget i Stockholm medverkade de exempelvis på modeveckan tillsammans med klädmärket Tiger samt vid Lady Gagas parfymlansering. För att ta sig till olika events rullade de frysarna själva genom stan med en slags rullvagn.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

Fem Snabba med Roni Bicér

Nästa artikel

En grön kanal

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X